Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1924 ggr
[lottas-kaniner]
4/30/15, 1:20 PM

Göra sitt eget te

Funderar på att göra mitt eget Te. Kom gärna med tips och recept.

Annons:
tlover
4/30/15, 1:34 PM
#1

Tänker du Örtte eller tänker du att smaksätta Te (som i Svart te, Grönt te, vitt Te, Oolong, Gult te och pu-erh)?

Vill du göra Örtte finns det mängder man kan odla och/eller samla in i naturen. Endel har däremot ganska starka medicinska egenskaper så dom bör man inte dricka för ofta (tex en) men vissa kan man ha som en "bas" i en teblandning då dom bara har svaga medicinska egenskaper (tex björklöv).

Själv har jag gjort en "kvällsblandning" med ca 2 delar lavendel, 3 delar Kamomill och 1 del humlekottar som var ganska uppskattad här hemma.

Vill du smaksätta Te kan du testa att göra Masala Chai till att börja med.

l'm back

Tant Grön
4/30/15, 1:35 PM
#2

Jag brukar torka äppleringar med lite kanel på, och blanda med lite torkade svarta vinbär. Om jag har så är det gott att ta i lite torkade havtorn eller rönnbär. Alla som smakat det säger att det är mycket gott.

Har hört att man kan göra ett gott Te av rallarosens blad. Man skall visst jäsa dom och torka. Har inte haft tid att prova det själv.

[lottas-kaniner]
4/30/15, 3:52 PM
#3

#1 Örtte vågar jag inte göra själv, tänkte mer på som #2 skrev, med svartvinbär, rabarber mm. 

Tack för era tips, skall prova att göra detta.

tlover
4/30/15, 4:06 PM
#4

#3 Fast det är Örtte 🙂

l'm back

[lottas-kaniner]
5/1/15, 3:06 PM
#5

#4 Jag tänkte mer på rallarros och andra blomväxter😊.

Inkanyezi
5/1/15, 4:00 PM
#6

Just nu är ju brännässlorna som allra bäst, så det kan vara läge att gå ut och plocka. Man kan göra soppa på dem, men man kan också göra Örtte. De går att torka, bara att hänga upp små knippen.

Man plockar - med handskar på - de späda skotten. Nässlorna sprider sig med jordstammar, och lämpligen klipper man dem med sax för att inte rycka upp för mycket av stammarna. Man kan också knipa av skotten man ska ta. Man tar av dem där stjälken fortfarande är mjuk och lämnar jordstammen kvar. Ofta kan man skörda flera gånger.

Annons:
Tant Grön
5/1/15, 8:46 PM
#7

#5 Här i slutet på artikeln står hur man kan fermentera och rosta rallaros till Te. http://taffel.se/artiklar/mjolkortens-hemlighet-den-stora-tesvindeln
Det är alltså bladen man använder. Vill du använda blommor, så kan du prova älggräs eller älgört som den också kallas. Eller fläderblom.

[lottas-kaniner]
5/2/15, 3:25 PM
#8

#7 Tack för hjälpen,  Jag kan inte använda rallarros eller andra blommande växter, för jag är väldigt allergisk. Men jag  skall prova svartvinbär, rabarber mm

tlover
5/2/15, 4:31 PM
#9

#8 Nu på våren är Örtte på granskott fantastiskt.

l'm back

NiklasTyreso
5/3/15, 2:23 AM
#10

Hagtorn och slånbärsblad gillar jag som Örtte.

Upp till toppen
Annons: