Annons:
Etikettgrönt-te
Läst 1770 ggr
Leffe
2015-05-21 22:12

Grönt inte alltid bra

Har idag fått veta att Grönt te är inte är så bra att dricka mycket av om man tar blodförtunnande medicin, typ varan eller Warfarin. Det hade jag ingen aning om. Jag som tycker så mycket om Grönt te.

Annons:
tlover
2015-05-21 22:16
#1

Fick du reda på varför? Jag vet att Grönt te (som alla teer) innehåller K-vitamin, och det påverkar blodets koaguleringsförmåga, det gör det däremot så att det koagulerar som det ska så jag vet inte om det är det.

l'm back

Wony
2015-05-21 22:20
#2

Ja, K-vitamin ges som motgift till råttgift, som är blodförtunnande. Tar man alltså blodförtunnande ska man inte få i sig för mycket vitamin K, eftersom detta kan påverka medicinens verkan och därmed ge problem!

Leffe
2015-05-21 22:21
#3

Ja K-vitaminet motverkar varanet

tlover
2015-05-21 22:25
#4

K-vitamin finns i allt Te (svart Te, Grönt te, vitt Te, Gult te, Oolong och pu-erh) kan det vara bra att veta isåfall. Däremot kanske mängden varierar lite (jag vet inte hur känslig k-vitamin är för oxidation tex), hur mycket vet jag däremot inte.

Fick du veta hur mycket som är "för mycket"?

l'm back

Leffe
2015-05-21 22:32
#5

Det står i studiematerialet jag fick idag

"För vissa preparat vet vi hur Warfarineffekten päverkas

Minskad effkt

  • Ginseng
  • Grönt te
  • Sjögräa7algprodukter
  • Johannesört"

En kopp tror jag inte gör något. Det stora problemet blir nog om man flera gånger dricker flera koppar om dagen

DiamondIce
2015-05-21 23:27
#6

Jag vill gärna veta lite mer exakt hur mycket som är för mycket, om någon skulle ha koll på det! Jag fick inte höra ett ord om det här! 😮 Jag som dricker Te minst en gång om dagen!

Annons:
tlover
2015-05-22 09:14
#7

Jag tror att K-vitamin är relativt känslig, det är antagligen därför som det bara rekommenderas att personer som äter varan ska vara försiktig med Grönt te.

Jag skulle gissa att det är bäst att undvika Gult te och eventuellt vitt Te också (även om K-vitamin verkar ljuskänslig och vitt Te soltorkas)

Däremot så ska Te enligt denna lista innehålla bara lite K-vitamin, men det kanske är ett genomsnitt av alla Tesorter.

Jag ska se om jag hittar något mer senare.

l'm back

Leffe
2015-05-22 09:23
#8

Jag har kollat lite. Det mesta grönt reagerar varanet på. Broccoli, kål osv. Äter man med måtta och ungefär lika mycket varje dag så går det bra. PK-provet som visar effekten av varanet sjunker och det innebär att man ökar dosen. Minskar man intaget av det gröna så ökar varaneffekten och dosen måste minskas. Problemet med det blodförtunnande medlen är att kroppen mår inte bra av stora förändringar av effekten gång på gång. Det gäller att komma fram till en så jämn effekt som möjligt. Alltså dricker jag en kopp Grönt te om dagen så anpassar man varandosen efter det och det fungerar bra om man fortsätter med en kopp. Lika gäller om jag dricker fem koppar per dag, dosen kommer anpassas, men minskar man så teintaget blir det åter en stor förändring.

tlover
2015-05-22 09:32
#9

#8 Bra att du har koll, jag tror jag läste något liknande när jag försökte hitta om K-vitamin var känsligt för syre (jag gissar att det är därför som Svart te går bättre) men jag var inte helt hundra om jag kunde lita på den källan.

l'm back

DiamondIce
2015-05-22 20:41
#10

#8 Håller med #9, bra att du har koll! 🙂

tlover
2015-05-26 10:13
#11

Jag har uppdaterat min artikel om biverkningar nu med nya uppgifter om mediciner.

Jag hittade då också en artikel på läkartidningen.se att det fall då man tror att Grönt te haft effekt på waran var en man som drack 2 liter Grönt te om dagen och sen tvärt slutade. Men det var en artikel från 2008. det kan ju ha kommit upp mer sen dess.

edit: tyvärr blev det inte så snyggt i artikeln då jag varken kunde göra rubriker eller snygga länkar just nu men förhoppningsvis är det tillfälligt.

l'm back

Upp till toppen
Annons: