Annons:
Etikettrecensioner-rekommendationer
Läst 3216 ggr
tlover
5/28/15, 1:23 PM

Vad tycker du om teet du just drack?

När jag läser "Vad dricker du för Te just nu" så blir jag ofta intresserad av mer än vad folk just drack utan också vad dom tycker om det.

Så den är tråden är som mini recensioner där man kan skriva om vad dom tycker om teet du just drack.

Vill man skriva en längre recension så kan man göra det i en egen tråd eller kontakta mig så ser jag till att det blir en artikel av det. Mer om det kan du läsa här.

Såklart kan du skriva en kort här i tråden och göra en egen lägre recensionstråd/artikel också om du vill

Här finns en tråd om du vill skriva om örtteer du just drack

l'm back

  • Redigerat 9/25/20, 2:59 PM av TatsuOni
Annons:
tlover
5/28/15, 1:42 PM
#1

2005 Nantou aged: I förrgår testade jag 2005 Nantou aged vilket är ett lagrat Oolong som är ganska mörkt. Teet är inte smaksatt.

Smaken har lite kaffetoner (men inte lika mycket som mugicha), toner av kakao, torkad frukt och blommor. Vid fler bryggningar fick det lite smaken av "svart te" också. Det skulle antagligen vara urgott till torkad aprikos.

Jag drack det utan någon sötning och varmt. Jag fick det som ett smakprov från en grossist.

Jag tyckte att det var ett riktigt gott Te och jag skulle definitivt kunna dricka det igen.

l'm back

tlover
5/29/15, 3:35 PM
#2

Yi mei ren: Yi mei ren är ett Svart te från Yunnan Kina. Teet är inte smaksatt men smakar väldigt gott. Jag brukar småskämta och säga att det smakar som ett fint Yellow label. Teet smakar ganska rent "svart te" men är också lite söt i sig själv nästan åt det fruktiga hållet.

Det passar både sötat och osötat och det är ett Te som jag faktiskt dricker sötat då och då. Jag har också bjudit på det många gånger och alla som jag bjudit älskar teet. Teet är ett att de teer jag har köpt från min egen butik

Kort och gott är det ett riktigt gott Te som passar till det mesta.

l'm back

Gwaihir
5/31/15, 10:43 AM
#3

1995, Yunnan Chitsu Pingcha är vad jag skulle vilja kalla ett ganska klassiskt gammalt Puerh. Puerh är ett lagrat kinesiskt Te som ofta säljs i kakor, och ett av de få sätten att tillreda Te som gör att det blir bättre med tiden istället för sämre. Puerher generellt är teer som smakar mycket, och som är väldigt svarta, det här är ett Te som en bjuder kaffedrickare på som tycker att Te 'smakar varmt vatten', eller whiskey/vinkännare på för att de har möjligheten att känna alla komplexa smaker.

Det här specifika teet är mycket runt, jag kan tycka att många gamla puerher blir väldigt riviga med mycket trätoner (vilket jag iofs också uppskattar), det här är mer runt med tydliga jordtoner. Jag skulle nog inte dricka det till mat då det nog skulle dominera för mycket men som fristående är det en av mina favoriter för tillfället. Införskaffat på Vital Tea Leaf i San Fransisco, men det finns mycket bra Puerh på närmare håll om inte just det här.

tlover
6/8/15, 3:17 PM
#4

Yunnan Mao Feng är ett Grönt te från Yunnan (det kunde ni inte gissa va) Kina som jag fått som smakprov från en grossist.

Smaken är mild och örtig nästan lite krämig eller vad man kan kalla det. Det är en smak som många Kinesiska gröna teer har som är riktigt god.

Färgen är ljust, ljust grönt och jag är inne på 4:e eller 5:e bryggningen tror jag så den räcker länge.

Den är inte bitter på något sätt och jag tror faktiskt att den skulle kunna dra en stund till utan att vara bitter.

Jag dricker den som den är, jag testade att dricka den till sushi men det passade den inte till, det är god javisst men smakerna gifter sig inte på samma sätt som om jag använder ett japanskt Te till sushin.

Kort och gott är det ett gott Grönt te.

l'm back

worst
11/27/17, 8:39 PM
#5

Eko Yunnan FOP är ett Svart te som jag provade i kväll. Sköljde teet i några sekunder innan jag bryggde första koppen. Smaken var lite syra och ändå en tydlig smak av sharon som ju är sötaktig. 

Ett gott Te om man gillar lite fruktig smak.

Tarotstollan
11/27/17, 10:20 PM
#6

Jag dricker Fina Augusta just nu. Det  är ett svart löste med mycket kokos smak i och det luktar även kokos. Det skall även vara Ananas och Melon i det men de smakerna känner jag inte av så mycket.
Tycker att det är ett ganska så mjukt Te med mycket smak.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Pyttelite
1/22/18, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Idag var det dags för att provdricka Sen Cha.

Ett Te som har ett litet annat utseende än de övriga två sorterna (Kuki Cha, Sen Cha - Gen Mai Cha).

Här ser man torkade gröna blad men inga tydliga stjälkar eller rispuffar som i de övriga teerna. 

Det torra teet doftar angenämt med ett drag av mynta eller eukalyptus. Rekommendationen är en bryggtid på 2 minuter som jag tyvärr överskred något.

Färgen är mycket ljust gul och jag fick med lite teblad i koppen (som vanligt). Det färdigbyggda teet doftar svagt gräsigt med en svag smak av mynta.

Teet är mycket mjukt även om det finns en liten ton av tanniner som jag tror kommer av att teet stått lite länge.  Förstår nu att den där trestegsmetoden har en funktion.

Nu får jag smälta de tre olika teerna för att göra en samlad bild lite senare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


worst
1/23/18, 11:56 AM
#8

Alishan, ett oolongte från Taiwan.
Jag bryggde i 100 grader i 3 / 3 / 4 minuter.

Det blev ett ljust Gult te som doftade söta blommor och lite jordärtskocka.

Första bryggningen var mycket söt och smakade jordärtskocka. En lång och bra eftersmak.
De andra bryggningarna smakade först ingenting innan eftersmaken kom ifatt…

Om jag skulle köpa det så är det för första bryggningens skull, de andra kan kvitta. Betyg 6 av 10 enligt mej.

Upp till toppen
Annons: