Annons:
Etiketttips-råd
Läst 735 ggr
Grace2009
2015-06-05 09:02

Ni som brygger flera gånger...

… på samma teblad, hur försvarar ni de bladen? Har ni en speciell burk ni lägger tebladen efter första bryggningen för att spara till nästa? Låter ni det bara ligga i botten på en kopp?

Jag har börjat mer och mer att brygga flera gånger på samma blad, men jag vet inte hur jag ska göra med bladen däremellan. Oftast ligger det i en sil på en kopp, men risken är att någon städar bort dem för mig 😐

Annons:
tlover
2015-06-05 09:36
#1

Jag kör oftast med en sil i en kopp eller tekannan om jag bryggt i den. Jag har också problem med att den städas bort så jag har börjat ställa in sil/koppen el tekannan i teskåpet.

Eller så brygger jag en så lite sats åt gången så att jag "brygger klart" tebladen vid samma fika eller vad man kan kalla det.

l'm back

Grace2009
2015-06-05 09:52
#2

#1 Ja, Jag kanske ska gömma silen i skafferiet. Jag brukar bara dricka en kopp åt gången, och oftast bara på morgonen till frukosten. Äger du flera silar ifall du har flera teer på gång samtidigt? Eller kör du slut på bladen innan du börjar en ny sort?

tlover
2015-06-05 10:00
#3

#2 Eftersom jag inte vill att tebladen ska bli dåliga så gör jag slut på ett Te innan jag tar ett nytt, förutom Pu-erh som jag sparar lite längre.

Jag har också flera tesilar men det är mer för att jag ska ha om nån är i disken (också har jag flera olika varianter som passar bra till olika teer/örtteer).

Jag dricker däremot i små koppar (oftast) så på koppar i "vanlig storlek" så rymmer jag 2-3 koppar så på så sätt får jag många fler bryggningar på samma mängd Te.

l'm back

Grace2009
2015-06-05 10:04
#4

Ah okej. Min kopp rymmer 2dl ganska så exakt tror jag. Men det kanske är stort i tesammanhang?

tlover
2015-06-05 10:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Nej det är väl en ganska vanlig storlek men om man är intresserad av östasiatiska tetillbehör så är dom stora. I Kina, Japan m.m så är koppar oftast nånstans mellan ½ och 1 dl och det finns dom som är så små som 10-20ml.

Bilden visar en av mina vardagskoppar, den rymmer väl mer än 1 dl om jag fyller den till brädden men det gör jag aldrig. Så mycket som jag fyller den rymmer den 1 dl. Tekannan bredvid rymmer 2 dl

l'm back

Grace2009
2015-06-05 10:20
#6

#5 Oj, så litet som en matsked? Det måste vara något väldigt speciellt när man använder en sådan kopp?

Annons:
tlover
2015-06-05 10:24
#7

#6 Det är antingen då man brygger gyokuro som det används (tekannan rymmer ½dl) eller i Gong fu cha, den kinesiska teceremonin.

Det gemensamma med dessa är att teet bryggs flera gånger (10-15 gånger ibland till och med) då skulle man få springa på toa många gånger om dom rymde 2 dl, eller ens 1 dl 😃

l'm back

Grace2009
2015-06-05 10:27
#8

#7 Ah, då förstår jag.

Upp till toppen
Annons: