Annons:
Etiketttetillbehör
Läst 1398 ggr
tlover
2015-06-14 15:01

Tekopp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tekoppen är kanske det viktigaste då det är dags att dricka Te, det finns Tekannor som går att dricka ur, teglas, Gaiwan med mera men tekoppen eller temuggen är det vanligaste.

Tekoppen är här i väst ganska stor och har öra. Förr var dom däremot betydligt mindre och hade inte öra då det porslin som importerades från Kina vad det som dom själv använde, vilket är små koppar på 1-1½ dl och utan öra. Men efter ett tag började kineserna göra koppar med öra för export som efterhand blev större.

Skillnaden mellan vad en kopp och vad en mugg är har diskuterats på sajten, en teori är att en mugg har smalare öppning än vad den är hög medan en kopp har bredare öppning än vad den är hög. Jag vet inte om den beskrivningen stämmer då de koppar jag har från Kina har smalare öppning än vad dom är hög men utan öra känns det konstigt att kalla dom mugg. Men på västerländska koppar och muggar tycker jag det stämmer.

l'm back

Annons:
Perly
2015-06-16 18:45
#1

Brukar alltid tänka att de i porslin med öra är en kopp och de utan är en mugg, vet dock att detta är helfel, har för mig att en mugg SKA ha öra enligt definitionen av ordet samt är tjockare i materialet/större än en kopp (skulle gissa på att majoriteten av de "koppar" vi har här i Sverige egentligen är muggar) 🙂

Alltid Oavsett

Upp till toppen
Annons: