Annons:
Etiketttips-råd
Läst 748 ggr
Syntium
2015-07-04 08:48

Kallt te med koffein

Jag behöver just nu koffeinet i Te, men är inte så väldigt pigg på att dricka varmt Te i denna värmen. Läste att kallt vatten drar ut koffeinet men om jag gör som vanligt och kyler ner det snabbt blir det samma effekt då?


"I'm too old for this shit."


Annons:
tlover
2015-07-04 09:51
#1

Allt Te (men inte alla örtteer) har ju Koffein i sig och det försvinner ju inte bara för att du kyler ner teet.

Men menar du att mer Koffein lakas ur i kallt vatten så kan du ju kallbrygga teet helt enkelt.

1 msk Te till 2 dl vatten som får stå i kylen i några timmar. Sila och späd med vatten tills du får den styrka du vill ha.

edit: Googlade lite, kan det ha varit här du läst? Ju längre ett Te drar ju mer Koffein frigörs "Ju längre man låter ett Te dra desto mer Koffein frigörs" så att kallbrygga Te i flera timmar borde vara perfekt om du vill ha mycket Koffein.

l'm back

tlover
2015-07-04 10:09
#2

Du skulle också kunna göra matchaglass. Matcha innehåller riktigt mycket Koffein (eftersom man använder hela bladet) och ja, det går väl nästan inte att få det kallare än glass, iallafall om det ska ätas/drickas 😉

l'm back

Syntium
2015-07-04 12:24
#3

Det var någon blogg som sa att Te automatiskt blir koffeinfritt i kallt vatten, även Svart te, men det sas inte varför. I värsta fall får jag väl ta och dricka det varmt, för när jag gjorde som vanligt hade det inte önskad effekt.


"I'm too old for this shit."


Syntium
2015-07-04 12:24
#4

Det var någon blogg som sa att Te automatiskt blir koffeinfritt i kallt vatten, även Svart te, men det sas inte varför. I värsta fall får jag väl ta och dricka det varmt, för när jag gjorde som vanligt hade det inte önskad effekt.


"I'm too old for this shit."


tlover
2015-07-04 12:46
#5

#3 Det kan inte stämma, var ska koffeinet försvinna då?

l'm back

Syntium
2015-07-04 12:54
#6

Ingen aning, jag förstår inte heller. Men ska testa ditt recept på att kallbrygga Te, tack för hjälpen !


"I'm too old for this shit."


Annons:
Upp till toppen
Annons: