Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 1066 ggr
Tarotstollan
7/26/15, 9:23 PM

Smaktillsatser.

Jag undrar om någon vet hur smaktillsatserna tillsätts i teer? Vissa vet jag röks in men inte alla, så hur? Teet är väl torrt när det importeras eller säljs det ej torkat också, så länder som importerat kan röka eller tillsätta smakämnena själva?
Tänker ju som att om teet är torkat och man tillsätter flytande smakämnen blir inte teet förstört då, eftersom det måste torkas igen? Eller spelar det ingen roll?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
tlover
7/27/15, 10:20 AM
#1

Det finns olika sätt att tillsätta smak till te

Traditionella smaktillsatser tex rökta teer el Jasminte tillsätts då man producerar teet tex så torkas ofta rökta teer över rökiga eldar och Jasminte får torka med jasminblommor som man sedan tar bort efter att dom gett ifrån sig sin arom. Detta görs då medan dom torkar i samma land som teet odlats, ofta till och med samma plantage.

Teer som smaksätts här i väst smaksätts med aromer som sprutas på teet under omrörning. Oftast sker detta i stora metallcylindrar. Efteråt tillsätts ofta blomblad, rotbitar, kryddor el liknande för syns skull. Detta sker då på det färdiga torra teet och teet torkas igen efter detta vad jag förstår.

Det går också att smaksätta med blomblad, kryddor el liknande men detta är ovanligt och sker snarare hemma hos folk tex om man gör eget masala Chai.

Hoppas du fått lite svar iallafall

l'm back

Tarotstollan
7/27/15, 11:28 PM
#2

Ja, tack för svar. Jag har ju ibland smakat på dessa tillsatta bitar och ibland så smakar de lite om det är gjort i socker, kola eller mint men de smälter ju när man sen bryggar teet och ingår ju då i smaken men oftast är de ju smaklösa och då måste ju smaken vara tillsatt innan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
7/28/15, 9:51 AM
#3

#2 Ofta är dom mest bara socker för att det ska vara "fint" men jag har smakat en som hade smak (lakrits citron) men annars brukar det bara vara för att det är fint.

l'm back

Tarotstollan
7/28/15, 8:56 PM
#4

Ja, jag har smakat på både lakrits, kola, pepparmint, jordgubbar, hallon och blommor, det har ju varit lite smak i dem men inte mycket.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: