Annons:
Etikettrooibos-och-honeybush-rött-te
Läst 1499 ggr
tlover
8/27/15, 5:00 PM

Vad kallar du rooibos?

Vad kallar du Rooibos? (brukar ofta kallas rött te)

l'm back

Annons:
Magi-cat
8/27/15, 5:11 PM
#1

Jag kallar det Rött te. 🙂 Fast det väl inte är rätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
8/27/15, 5:19 PM
#2

Rooibos, säger jag. Min absoluta favorit, även om det egentligen inte är Te. Har slutat med "vanligt" Te. Fast det ska vara Rooibos på lösvikt, det som säljs i förpackning/påsar ger jag inte mycket för.

tlover
8/27/15, 7:07 PM
#3

#1 Inte egentligen eftersom det inte är ett Te utan ett Örtte. Men det är nog vanligast egentligen.

Själv säger jag Rooibos, särskilt eftersom min favorit Rooibos är grön Rooibos (vad skulle jag kalla det? grönt/rött Te? ;) )

l'm back

Magi-cat
8/27/15, 8:14 PM
#4

#2 Åh, finns det grön Rooibos? Visste jag inte…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
8/27/15, 8:17 PM
#5

#4 Japp, min absoluta favorit, det smakar fräschare än röd Rooibos tycker jag.

l'm back

Magi-cat
8/27/15, 8:38 PM
#6

#5 Ska prova! Jag är inte så förtjust i den röda, kanske grön är mer för mig…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tjeja
8/31/15, 11:56 PM
#7

Roobios är väl ett rött Örtte helt enkelt är det inte det? Så jag svarade "annat" då jag skulle velat pricka i flera av alternativen samtidigt.

För ävenört teer är ju Te på svenska. Även om det inte är gjort på tebladsväxter så har vi ju faktiskt inget annat ord för het vattendryck bryggd på örter annat än möjligtvis kaffe i så fall.. men vet inte om kaffe räknas som ört utan kanske snarare som en frukt egentligen.. eller?

I alla fall… Het vattenbryggd gjort på örter är Örtte så det heter fortfarande Te ändå :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
9/1/15, 8:10 AM
#8

#7 Nja, det slutar på Te. Sen finns det ju grön Rooibos också.

l'm back

Afturelding
9/1/15, 5:47 PM
#9

Jag säger nog Rött te, tror jag. Tänker också att det är lite som Örtte, det är fortfarande en markering på att det inte är vanligt Te.  Men det finns ju helt klart en poäng med att det inte bara finns rött rött te 😉

För övrigt säger man väl infusion om varm dryck på örter? 🙂Det står åtminstone så i de husmorsböcker jag har (flera av dem väldigt gamla).

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

tlover
9/1/15, 6:02 PM
#10

#9 Japp infusion är det fackliga namnet, men jag är inte helt hundra på om infusion kokas eller om örterna m.m bara drar 🤔 (hmm jag är ganska säker på att om det drar är det infusion och om det kokar så är det en dekokt men jag är inte hundra).

Tisal (osäker på stavning och orkar inte kolla just nu) är också ett namn på örtteer

l'm back

Jinglebelle
9/6/15, 1:02 PM
#11

Jag säger antingen rött eller Rooibos. Rooibos, om jag vet att folk i omgivningen vet vad det innebär. Rött, om folk inte har lika bra koll.

Odd
9/6/15, 1:06 PM
#12

Rooibos, mest för att det är roligt att säga Rooibos 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: