Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1156 ggr
tlover
9/15/15, 3:25 PM

Tebollplank behövs

Hej

Jag behöver bolla lite tankar.

Jag ska ju hålla en provsmakning om lite mindre än en månad och jag hade tänk ha 6 Tesorter där (en för varje tesort dvs Svart te, Grönt te, vitt Te, Gult te, Oolong och pu-erh) men jag ska bara hålla på i 1 timme (det är kaffeprovning efter mig) så jag kommer bara hinna med 4 Tesorter.

Så nu måste jag välja bort två och det är det som är det kluriga då alla teer har sina för och nackdelar.

Teerna jag tänkte ha är 

  • Yi mei ren (svart te) som är ett osmaksatt Te från Yunnan som är ganska enkelt men alla som jag bjudit på det teet har gillat det.
  • Flowering lily (grönt te) som är ett blommande Te med osmathusblommor och röd lilja. Detta tror jag inte jag vill utesluta, blommande teer ger väldigt mycket till upplevelsen.
  • Huo Shan Huang Ya (Gult te) ett Gult te från Kina med lite nötig karaktär, Gult te är ju ganska ovanligt så det är nog inte så många som smakat detta
  • Alishan (oolong) ett Oolong från taiwan. Ett ganska berömt oolong
  • 2012 Bu Lang Sheng (Pu-erh) ett grönt Pu-erh från Yunnan, Pu-erh, särskilt grön Pu-erh är ju ganska ovanligt så det är nog få som smakat detta. Det är lyxigt men har en ganska speciell smak
  • Pai Mu Tan King (Vitt te) Ett Te från Fujian det är väl detta som jag skulle kunna skippa helst men det är ju vissa som är intresserade av vitt Te.

Två ska alltså bort. Nån som har några tankar. Jag vet det är ju jag som får bestämma det men, ja, jag behöver bollplank.

l'm back

Annons:
TjockaBerta
9/15/15, 3:33 PM
#1

Jag tycker att fyra låter mycket. Jag skulle göra två provsmakningar med tre teer. Då får du in en kväll till. 😉 Gruppera dem efter likheter eller motsatser.

>>>Malum domesticum<<<

tlover
9/15/15, 3:41 PM
#2

#1 Jag har inte tid med två provsmakningar om 3, jag har bara 1 timme.

Sen nån annan gång kan jag har fler el färre men denna gång kan jag inte ha två omgångar.

Kanske blir det att jag tar bort en till, jag kommer att göra ett genrep men jag vill ha en "bas" att arbeta med 🙂

l'm back

TjockaBerta
9/15/15, 4:41 PM
#3

#2 Det är det jag menar. Eftersom tiden är så kort så är tre mera lagom.

>>>Malum domesticum<<<

tlover
9/15/15, 4:43 PM
#4

#3 Jag tänkte att det sista teet kan vara "uteslutningsbart" ifall det inte hinns med 🙂

l'm back

tlover
9/16/15, 2:46 PM
#5

Jag försöker med plus och minus någon som har något att tillägga

Yi mei ren (svart te):

Plus: ”Alla” gillar det

Minus: Alla har testat Svart te

Flowering lily (grönt te):

Plus: Blommande Te är så coolt, många gillar smaksatt te

Minus: Det är smaksatt, det är inte för kvalitén på teet man väljer detta

Huo Shan Huang Ya (Gult te):

Plus: Få har testat Gult te, Riktigt gott, Lyxigt

Minus: Kanske för dyrt att folk vill testa det?

Alishan (oolong):

Plus: Gott lyxigt te

Minus:…

2012 Bu Lang Sheng (Pu-erh):

Plus: Ovanligt antagligen få som testat, Lyxigt, Lagrat te

Minus: Bitter ton i teet (på ett gott te), Pu-erh är inte för alla

Pai Mu Tan King (Vitt te):

Plus: lyxigt
Minus:Inte lika lyxigt som tex Gult te, Vissa kan tycka att det är för lite (”ingen”) smak.

l'm back

TjockaBerta
9/16/15, 2:53 PM
#6

Jag tycker fortfarande att tre teer ur samma "grupp" är optimalt. Dit förslag verkar spretigt. Man jag kan inget om Te.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
tlover
9/16/15, 2:57 PM
#7

#6 Fast då får folk ju inte se bredden av vad Te är

l'm back

TjockaBerta
9/16/15, 3:15 PM
#8

Ok. Ta bort det svarta då om alla har smakat det och det vita om det inte smakar så mycket. Ha det gula teet som reserv om du får ont om tid om det ändå är för dyrt för folk att köpa sen. 😊

>>>Malum domesticum<<<

tlover
9/16/15, 3:19 PM
#9

Jag kom på att det går ju att få variation och ändå ha teman tex

Oxiderade teer

Svart te, Oolong, Pu-erh och till viss del Gult te

Ljusare teer

Vitt Te, Grönt te, Gult te och Oolong som nöd

l'm back

TjockaBerta
9/16/15, 3:25 PM
#10

Ja det var så jag menade men inte lyckades få fram. Jag vet ju inte vad "grupperna," heter 😀 Jag skulle nog behövs en TEmakväll

>>>Malum domesticum<<<

tlover
9/16/15, 3:28 PM
#11

#10 Okej

Jag trodde du menade tex bara svarta teer, bara gröna teer el liknande

l'm back

Rebexi
9/17/15, 4:54 PM
#12

tycker du ska ta:

Yi mei ren - för att det är bas, större chans att folk vill köpa kanske.
Flowering lily - för upplevelsen
Huo Shan Huang Ya - för att det är lyx
Alishan 

sen om du tar och rangordnar i ordning om vilken som är bäst så kan du ju servera den näst bästa först och den bästa sist (man ska alltid sluta med det bästa för att lämna gott intryck). Men sen finns det kanske nån annan anledning till varför man bör ta det i annan ordning, men om det är randome så.

Upp till toppen
Annons: