Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 821 ggr
tlover
9/19/15, 9:36 AM

Hur brygger du ditt te?

När du brygger Te hur gör du?

Kokar du tevattnet på spisen, i vattenkokare eller annat?

Använder du Tekopp och sil, Tekanna, Gaiwan eller annat?

Håller du stenkoll på tid och Temperatur el är det inte så jätteviktigt eller nått mitt emellan?

Använder du någon specifik teknik tex Gong fu cha el liknande?

Gör du något annat tex förvärmer? Tvättar teet? eller liknande?

Helt enkelt, hur gör du då du brygger ditt Te?

l'm back

Annons:
tlover
9/19/15, 10:01 AM
#1

Vattnet: Jag kokar/värmer det i en vattenkokare men temperaturinställning. Så jag håller alltså koll på temperaturen.

Tekopp brygger jag i om det är Pu-erh om jag inte brygger den enligt Gong fu cha, Örtte bryggs också då och då i kopp. Ibland brygger jag då i sil och ibland direkt i koppen (särskilt med vitt Te och oolong)

Tekanna brygger jag ganska ofta i också, särskilt Grönt te ibland direkt i kannan och ibland med sil (det beror på vilken Tekanna och vilket te), Gaiwan används då och då också. Jag brygger också ibland i tillbringare för att sen hälla över det färdigbryggda teet i en Tekanna.

Gör jag Matcha så använder jag såklart en Chawan (teskål) och en Chasen (tevisp) även om jag ibland använder en liten vanlig visp.

Jag håller oftast koll på tiden genom timer men ibland räknar jag sekunderna (vid gong fu cha) och ibland höftar jag.

Förvärmer koppen/tekannan gör jag ibland, alltid vid Pu-erh och ibland vid andra fina teer. Tvättar teet gör jag alltid vid Pu-erh och ibland annars också.

Ibland brygger jag enligt Gong fu cha, ibland enligt Cha no yu och ibland brygger jag utan ceremoni.

Min bryggning varierar helt enkelt. Antagligen för att jag varierar teet ganska mycket.

l'm back

Upp till toppen
Annons: