Annons:
Etiketttips-råd
Läst 752 ggr
Aleya
2015-09-19 23:51

Vad sker med te som är gammalt?

Har några påsar Te hemma. Dock gick dom ut i juli. Vad sker med Te nu när det är  månader gammalt?
Vad säger ni experter?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[peter54]
2015-09-19 23:59
#1

Det händer väl inget annat än att smakämnena avtar över tid?

tlover
2015-09-20 09:55
#2

Smaken blir sämre och näringsämnen försvinner.

Ibland kan däremot teer hålla längre tid än bäst före och ibland kortare innan dom får dålig smak allt beror på hur dom förvarats.

Hur smaken förändras beror lite på vilket Te men ljusare teer som tex Grönt te, vitt Te, Gult te får en lite höaktig smak förutom att de fina tonerna försvinner.

Svart te och Oolong får mer bara en "dammig" smak och att de fina tonerna försvinner.

(såklart försvinner all tesmak med tiden och inte bara de finare tonerna men de finare tonerna åker först).

Det är däremot inte farligt att dricka.

l'm back

Aleya
2015-09-20 10:28
#3

Tack för svar. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2015-09-20 10:30
#4

Jag kom på att vissa smaksatta teer innehåller ju kola eller liknande mjölkprodukter och då skulle det väl kunna härskna. Men med tanke på att det antagligen också är ganska mycket socker i kolan el vilken mjölkprodukt det nog är så tar det nog riktigt lång tid.

l'm back

Aleya
2015-09-20 10:35
#5

#4 detta är typ Te från konsum. men det har då inte smakat konstigt. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2015-09-20 10:39
#6

#5 Jag har inte koll på vad dom har för smaksättningar på konsum men det ska stå på innehållsförteckningen.

Men det är en försvinnande liten del av teerna som innehåller mjölkprodukter (som tur är) så det är antagligen inte det.

Är du ändå osäker så kan du lägga tepåsarna i något som luktar illa, torrt Te tar åt sig dålig lukt. I Japan säljs till och med tepåsar som ska användas för att läggas i skor.

Då får du användning för teet men du behöver inte dricka det.

l'm back

Annons:
Aleya
2015-09-20 10:42
#7

#6 men gud så smart. :)

då vet jag. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tant Grön
2015-09-20 14:51
#8

#6 Hittade häromdan ett paket oöppnat Te från 1 januari 2014. Får väl testa att stoppa det i makens skor 😃

Upp till toppen
Annons: