Annons:
Etiketttetillbehör
Läst 1420 ggr
tlover
2015-09-28 21:05

Favorit tesil?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vilken slags Tesil är din favorit då du dricker löste/bladte?

Bild 1 från vänster till höger: Klämma - djup sil som läggs i koppen - tekula

Bild 2: 2 grunda tesilar

l'm back

Annons:
Grace2009
2015-09-28 21:08
#1

Jag använder en grund sil, tycker den är smidig. Äger en klämma också men den är bedrövlig rent ut sagt. Det blir typ mer Te utanför än innanför med den <.<

tlover
2015-09-28 21:11
#2

Jag har ju flera tesilar (fler än vad jag har bilder på) men jag tror en djup sil är min favorit då dom är så mångsidiga.

Jag gillar däremot att brygga löste/bladte utan sil också 🙂

l'm back

Tarotstollan
2015-09-28 21:26
#3

Jag använder så sällan tesil men när jag gör det så antingen bryggar jag direkt i tekannan och då är det ju en djup insatts som är i den eller jag har haft en klämma och den gillade jag tills den gick sönder. Borde köpa en ny men glömmer alltid det!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2015-09-29 07:50
#4

Att man kan vara så olika, de två i topp är de två jag gillar minst (och i samma ordning fast tvärt om dvs den som folk gillar mest gillar jag minst).

För mig är både klämma och kula för små för att kunna få ut den smak jag vill ha från teet. Men då använder jag ganska ofta storbladigt Te också.

l'm back

Tarotstollan
2015-09-29 07:57
#5

Jag fyller ju bara klämman till hälften för att teet skall kunna svälla och det räcker ju bara till en mugg. Nästa mugg blir för svag om jag inte tar nytt Te i silen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2015-09-29 07:59
#6

#5 Fast för en hel del teer blir det antingen för fylld Tesil ändå eller alldeles för lite Te om man bara fyller till hälften om man inte smular ner teet då.

l'm back

Annons:
Sindri
2015-09-29 08:50
#7

Jag har hittat tekulor i XL. Använder den till att lägga örter och kryddor i när jag kokar grytor. Men har ju läst att téet vill ha mycket svängrum när det drar så köper nog en till téet också. Annars har jag en kula på kedja, men själva kulan ser ut som den på klämman. Tycker den funkar jättebra.

tlover
2015-09-29 08:58
#8

#7 Dom med nät tycker jag om då jag ska brygga Rooibos, är det för stora hål i silen blir det lite stickigt annars 😃

l'm back

Odd
2015-09-29 11:42
#9

Det varierar, oftast använder jag mig av en djup sil direkt i koppen. Använde mig av en Tesil i tyg (såna som man kan hitta på typ Ica med en plastring) när jag började dricka Te, men dem måste man ju byta ut lite då och då, vilket kan bli dyrt i längden. Men jag använder fortfarande en sån när jag brygger Rooibos.

Vissa dagar när jag inte orkar stå och vänta på att teet ska bli färdigt struntar jag i silen och slänger det direkt i koppen istället så det är smidigare att ta med sig 👍

Jag gillar konceptet med en Teklämma, men det går aldrig att ha tillräckligt med Te i dem, skulle nästan behöva använda två samtidigt för att jag ska bli nöjd och då blir det ju onödigt mycket disk 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Leritza
2015-12-05 17:57
#10

Favoriten här är en finmaskig sil som funkar både i kanna och normalstor mugg. Utmärkt till Rooibos som annars gärna smitter ut ur vanliga tesilar. Där efter är nog klämmor, tycker det är lagom med en halvfull. Dock funkar de bara till svarta téer. Men ett helvete att diska.

Wony
2015-12-08 12:47
#11

Klämma då jag tycker om dem. Alternativt Tepåse att fylla själv om jag ska göra Rooibos for det rymmer ut silen annars…

Perly
2015-12-08 13:02
#12

Kulor eller klämmor, har hittat rätt stora som utan problem räcker till en kanna så då är det smidigt, dock får man välja med omsorg, väldigt många som läcker te

Alltid Oavsett

Upp till toppen
Annons: