Annons:
Etiketttenyheter
Läst 822 ggr
tlover
10/6/15, 10:20 AM

Tehus mot isolation

Artikeln är gammal men nyss var Soheila Fors på "Efter tio med Malou" så vill du se något mer aktuellt finns det säkert snart på TV4 Play.

Soheila Fors har skapat en serie tehus för kvinnor för att bryta isolationen för invandrarkvinnor.

http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article14572658.ab

Te är ju något som är stort i de flesta länder (ofta betydligt större än i Sverige) så det är ju ett bra sätt att mötas 🙂

l'm back

Annons:
Loris M
10/8/15, 7:48 AM
#1

Ett fantastiskt initiativ. Jag äskar verkligen när kvinnor organiserar sig och hjälper andra kvinnor att hitta hopp. styrka och glädje. Just Te är viktigt i många kulturer och jag tycker att det är roligt att Te heter Chai på väldigt många språk. Någon som vet hur det kommer sig?

tlover
10/8/15, 7:53 AM
#2

#1 I Kina (och Japan) heter Te Cha. De länder som fått Te via landvägen tex Indien, Mellanöstern m.m. har byggt sitt namn på Te från det och de heter liknande (tex Chai).

Vi här i Europa har däremot tagit namnet "Te" efter Italienarnas namn på drycken (som är Té eller Thé om jag minns rätt).

På senare år har Chai kommit som ett namn på kryddigt Te i Svergie även om det korrekta namnet är masala Chai (chai = Te, masala Chai = kryddigt te). Dvs så kallar vi en kryddig tesort för "te" utan att veta det.

edit: Den här artikeln om te på olika språk är kanske intressant?

l'm back

Loris M
10/8/15, 8:01 AM
#3

#2 Tack, det var intressant! Det verkar som att även många europeiska länder kallar Te för Chai. Hittade den här tråden om vad Te heter på olika språk och det var en väldigt intressant och informativ tråd. 

 http://te.ifokus.se/articles/4fc495ebd4ebea6404000e38-te-pa-olika-sprak 

Edit. Rätt så fantastiskt och märkligt på samma gång att ett enda ord kan heta nästan samma sak på de flesta (eller i alla fall väldigt många) språk.

tlover
10/8/15, 8:06 AM
#4

#3 De har antagligen fått det från ryskan som även de importerade teet via landsvägen.

he he, jag länkade också till den fast kanske för sent.

l'm back

Loris M
10/8/15, 8:15 AM
#5

#4 Jag googlade faktiskt på "te på olika språk" och länken ovan kom upp allra först. Roligt!🙂 Där ser man hur viktigt det är med rubriksättning. 😉

Upp till toppen
Annons: