Annons:
Etikettgrönt-te
Läst 1861 ggr
tlover
1/2/16, 8:02 PM

Har du testat matcha?

Matcha är ett malt Grönt te som traditionellt används i den japanska teceremonin men som börjat bli poppis i Matcha latte, matlagning, bakning och liknande.

Har du testat Matcha någon gång?

l'm back

Annons:
tlover
1/2/16, 8:03 PM
#1

Jag dricker det då och då och det är mitt favorit Te. Min man dricker det dagligen istället för kaffe.

Både jag och min man dricker det oftast "traditionellt" men har både testat det i matlagning, bakning och glass.

l'm back

Jinglebelle
1/4/16, 3:09 PM
#2

Ja, jag har testat det. Det var väldigt gott, men dock är det något som fallit i glömska och det har aldrig blivit av att jag inhandlat det själv. Något som jag är väldigt sugen att råda bot på 🙂

Jennicas
11/17/16, 11:06 PM
#3

Vill hemskt gärna testa. Smakar det som Grönt te (det enda jag dricker)?

Visst är det ganska dyrt?

Garm
11/17/16, 11:35 PM
#4

Jag har testat Matcha för några år sedan, men fann det väldigt beskt. Jag vet inte hur det "ska" smaka, men var det kanske feldoserat eller så? Det var beskare än ett lite för långdraget Te.

tlover
11/18/16, 9:15 AM
#5

#3 Bättre kvalité kan vara dyrt eller i fysiska butiker (där är ofta även sämre kvalitéer dyrt) men det finns dom som inte är så dyra.

Fast det beror ju såklart också på vad man tycker är dyrt i teväg också 🙂

Det smakar sött och beskt (jag vet motsägelsefullt) med gräsiga toner. Det jag vanligtvis dricker smakar väldigt "grönt".

Att äta något sött till (exempelvis en wagashi) kan framhäva smakerna i teet.

Te som vispats i för hett vatten eller som är gammalt smakar inte gott och det beska överväger det söta. Även för mycket Te jämfört med mängden vatten kan göra det för beskt som #4 nämner

Riktigt fin och dyr Matcha är sötare i smaken (skuggat längre oftast) och därför dricker man det starkare traditionellt men har man inte köpt riktigt fin Matcha är det bättre att göra det tunnare

l'm back

Jennicas
11/18/16, 6:31 PM
#6

Älskar den gröna smaken.

Är det kvalitetsmärkning om det är åt det illgröna hållet?

Annons:
tlover
11/18/16, 8:29 PM
#7

#6 Ju illgrönare ju bättre. Vissa kan vara åt det grågröna till och med dom är inte alls lika bra som illgröna

l'm back

TatsuOni
11/19/16, 10:22 AM
#8

Det är mitt favoritte! 😃


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Jennicas
11/21/16, 9:52 AM
#9

Skulle gärna smaka innan jag köper hem. Har tyvärr inte sett det på något kafé. Ibland finns det smoothies och fruktdrinkar med Matcha men inte rent matchate. Om nån vet vart man kan smaka så hojta gärna till. I Malmö!

Jag hoppas lite på nya saluhallen.

tlover
11/21/16, 9:59 AM
#10

#9 Saluhallen har ju en tebar så jag tror nog dom har Matcha.

l'm back

Jennicas
11/22/16, 12:45 PM
#11

Tror det med, ska bara komma dit nångång!

Ms_Raptorskull
11/24/16, 8:45 PM
#12

Jag har aldrig testat Matcha. Skulle hemskt gärna vilja använda det i bakning dock, om inte annat för den otroligt fina färgen. 😊

Pillerfrö
12/9/16, 5:51 PM
#13

KOICHA är ett tjockt Te som man tillreder av extra mycket macha-pulver. Till skillnad mot om man tar för mycket teblad i vanligt (grönt) Te, så blir inte KOICHA så överdrivet beskt. Det beror mer på sorten än på mängden pulver.

OUSU - vanligt "tecermoni-te"

KOICHA - tjockt "teceremoni-te"

Macha-pulver är gott till allt möjligt:

Glass, Ice Macha Latte, Iste, choklad (tänk: Kit Kat), pudrat på bakelser, godis, gelé, i/på maträtter, vid bakning, i/på vispgrädde…

Kombinationen av riklig sötma, förnämlig och finstämd beska samt olika "gröna" smaker som kan dra hela smakpaletten från alger till späda nässlor är underbart :-)

Bra sorter (från standard till ultra lyx) finns i nätbutiken jag precis gjorde reklam för i en egen tråd under "Grönt te". Ge den  gärna ditt stöd!

Annons:
JazzBass
2/15/18, 12:05 PM
#14

Köpte grön vitchoklad med Matcha i under julhelgen och det var jättegott. Hittade igår en burk matchate för 4,50 euro i den asiatiska affär jag brukar handla allt möjligt i, och testade tillreda det på traditionellt vis (eller inte riktigt - använde förstås vanlig kopp, ett teskedsmått, en liten finmaskig sil för att sikta teet, och en mjölkvisp att röra om med). Tyckte det var jättebeskt, även fyra gånger mer utspätt än det skulle vara och med honung i, men fick det åtminstone drickbart med mjölk i. Det stod på nätet att man skulle ha hett vatten, så jag använde vatten från vattenkokaren som fått stå en liten stund. Den beska smaken påminde om när man nån gång pressat ut de allra sista dropparna från en Tepåse som redan fått dra för länge. Fy. 

Ska testa tillreda med svalare vatten nästa gång, eller köra på Matcha latte istället.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2/15/18, 12:25 PM
#15

#14 Ja testa med 70 grader, eller kanske till och med ismatcha (enligt mig ska det däremot vara väldigt kallt eller just svalare än 70g när man dricker, mellanting blir mindre goda). Hett vatten drar ut beska smaker ur Te

Det kan ju vara kvalitén också, ju finare Matcha ju längre brukar det skuggas och skuggningen gör det sötare.

Annars om inget drickbart går så får du testa det i bakning, glass eller liknande, där kan det beska bryta av fint.

l'm back

JazzBass
2/15/18, 1:00 PM
#16

Skuggas?

Kvaliteten vet jag inget om, men det var ganska skogsgrönt till färgen och som sagt inte jättedyrt. Antagligen inget exklusivt i alla fall. De hade två sorter med lika stora burkar (80g tror jag) och samma pris, och försäljaren sade att det var i stort sett samma sak i båda.

Ska definitivt testa med lite kallare vatten. Ismatcha tror jag skulle kunna vara bra också. Är det kallbryggning då som gäller eller? Jag är nog som du också, jag kan inte med fisljummet Te eller kaffe, men varmt och kallt går bra av bådadera.

Köpte det också för att testa ha i desserter, matnörd som jag ju är. 🙂 De använde mycket matchate i fjolårets säsong av Masterchef Australia (enda Masterchef-serien jag verkligen rekommenderar att följa med om man är mattokig som jag) och jag blev rätt inspirerad av det också. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2/15/18, 1:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 Tebuskarna som ska bli Matcha skuggas innan skörd med en typ av mattor. Allt frå några dagar till några veckor. Det utvecklar bland annat klorofyll som ger en sötare smak.

Till det priset är det nog inte den bästa kvalitén, men det kan vara bra kvalité också, det beror på var affären får in sin Matcha från, kanske känner dom någon som odlar Te till Matcha.

Däremot så är ju inte allt malt Grönt te Matcha (inte traditionell iallafall), Matcha har blivit så populärt att det finns en hel del som vill rida på vågen av det.

När du gör ismatcha kan du bara vispa det i kallt vatten och gära tillsätta is, eller som jag gjorde för fotot, lägga skålen i snö 😃

l'm back

JazzBass
2/15/18, 2:20 PM
#18

Tack för förklaringen! Det står i alla fall Matcha på burken så jag hoppas det är Matcha. 😛 Fullt lika klargrönt som det var på vissa bilder när jag googlade var det dock inte. 

Jag antar att jag skulle behöva beställa via nätet för att hitta Matcha av bättre kvalitet , men än är jag inte  övertygad om att jag kommer börja dricka några väsentliga mängder av det här så det här får duga tills vidare, och jag ska absolut testa det i bakverk också. Och som matchalatte.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2/19/18, 8:34 AM
#19

Nu har jag testat lite till. Vilken enorm skillnad det var med 70-gradigt vatten istället för hett vatten rakt ur vattenkokaren! Betydligt mindre beska och betydligt mer av matchateets karaktäristiska smak. Körde visserligen betydligt mer utspätt än de där 1-2 tsk till en halv kopp vatten som ofta rekommenderas, utan snarare 1 tsk till ca 2 dl vatten, men i alla fall så blev det här ju riktigt gott. 🙂 Hade också i en rejäl tesked honung också då jag ändå var rädd att det skulle vara lite väl beskt, men det kändes inte fullt så nödvändigt ändå.

Provade också i helgen matchalatte med havredryck (oatly-kopia, men lite sötare) mikrovärmd till uppskattningsvis ungefär samma Temperatur . Vispade teet (siktat)med lite kallvatten och hällde på "mjölken" sen. Riktigt gott det också, kanske godare än som vanligt Te med vatten, men lite onödigt sött. Borde testa med standard oatly också (som inte är fullt lika söt) eller vanlig mjölk.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2/19/18, 8:45 AM
#20

#19 När jag gör matchalatte vill jag ha lite extra Matcha, min man vill däremot ha vanlig mängd. Jag använder oftast ikaffe och min man mjölk så det kanske behövs lite extra beska för att väga upp? (jag har bara testat ikaffe i min matchalatte, jag visste inte att den var sötare än vanlig oatly)

l'm back

Annons:
JazzBass
2/19/18, 9:28 AM
#21

#20 - Ja, jag kan tänka mig att det funkar med lite mer tepulver när man använder nån slags mjölkdryck, p.g.a. den fylligare smaken. Oatly iKaffe brukar vi ha hemma då frun vill ha det i sitt kaffe (vanlig oatly funkar dåligt med kaffe), men nåt annat har vi den inte till då den är så mycket dyrare än alternativen. Den är inte sötare än vanlig Oatly, jag talar här om andra tillverkares produkter som motsvarar vanlig Oatly. (Just denna jag använde var av märket Rainbow, som marknadsförs och säljs av den största matvarukedjan i Finland. Finns således inte i Sverige. Köpte den p.g.a. att de hade slut på vanlig oatly, som sonen dricker till vardags istället för mjölk).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

sp0ngeb0b
2/26/18, 12:05 PM
#22

Jag har testat Matcha en gång, det var Matcha latte på Espresso House. Tyckte inte alls det var gott tyvärr. Även testat något matchate där matchan var i en påse och alltså inte blandat med vatten som jag har för mig att det ska vara? Hur som helst, vill gärna testa det igen men är lite rädd att jag ska köpa ett paket som bara blir stående. Går det att göra något annat med det? Och går det på något sätt att börja "lätt" för att vänja sig?

tlover
2/26/18, 12:13 PM
#23

#22 Det går att göra massor annat av det, på sajten har vi bland annat recept på matchakakor och enkel Matchaglass.

Matchan ska vispas med vatten men traditionellt har man inte socker och/eller mjölk i.

Matchalatte är lite enklare att lära sig men använd bra Matcha (inte den på Espresso house alltså).

Du kan börja med att köpa ett mindre paket istället för ett stort om du är rädd att det ska stå men som sagt du kan baka, laga mat och mycket annat på Matcha också

l'm back

JazzBass
2/26/18, 1:04 PM
#24

Matcha verkar ha blivit mitt nya favorit-te. 😍 Har druckit det så gott som dagligen nu i ungefär en veckas tid. Det är lite mer omständligt att tillreda, men med en  batteridriven mjölkvisp, en liten sil för att sikta tepulvret och en vattenkokare går det ändå hyfsat lätt. Bara att sikta en tesked tepulver ner i koppen, hälla på lite kallvatten, vispa, och fylla på med hett vatten från tekokaren. Testade häromdagen att göra på det här viset och teet blev 71 grader när det var klart, inte långt från målet på 70 grader alltså. 🙂 Det var i alla fall mycket lättare  än att med termometern i högsta hugg värma vatten i kastrull till 70 grader.

Det blev också jättegott att röra ut teet i oatly istället för vatten i början. Riktig mjölk har jag inte hunnit testa ännu tyvärr. När jag gör teet på vatten enbart har jag alltid i en tesked honung också, men med oatly är det onödigt då drycken är så söt i sig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2/27/18, 1:26 PM
#25

Recept på matchakakor

Recept på superenkel matchaglass

För dom som är rädd för att köpa Matcha och inte gilla det

l'm back

[malda]
3/8/18, 3:56 PM
#26

Jag köpte Matcha från rawpowder, " Matcha Supreme (ekologisk)" står det att det innehåller. Har jag begått en synd här..? 😃 Eller snarare, är det helt orepresentabelt för vad Matcha ska(/kan) smaka? Vad kan man räkna bra att bra Matcha kostar, och var köper man det?

tlover
3/8/18, 4:31 PM
#27

#26 Jag har aldrig testat dom men det är väl i lägsta laget. Men det kan ju vara att dom helt enkelt har korta kedjor mellan odlare och köpare eller liknande som gör att dom kan pressa ner priset.

Vanligtvis bör man ligga lite högre men högre pris betyder inte alltid att det är bättre. Jag vet tex om en Matcha som bara är 10:- billigare per hekto än min Matcha och det är stor smakskillnad.

Hur är färgen? Är det knallgrönt eller mer grå/grönt? Det är en ganska bra indikator.

Det är också bäst att köpa från butiker som specialicerar sig på Te, gärna av lite bättre kvalité.

Sen så beror det också på vad du ska använda det till. Ska det användas i latte, bakning osv så kan du använda en lägre kvalité än om du ska göra en Teceremoni.

Tänk också på att Matcha inte kan vara raw

l'm back

Annons:
[malda]
3/8/18, 7:12 PM
#28

#27 Okej, jag förstår! 

Ja, jag tänkte att det nog är så. Det är ju så med mycket annat, att priset inte automatiskt bestämmer kvalitén, men att det är en indikator. I mina ögon är pulvret väldigt grönt, skulle inte säga grågrönt. Men har inte sett bättre Matcha att jämföra med.

Jag tänkte börja dricka det som latte, men utesluter inte att jag vill dricka det med endast vatten i framtiden. Men då lär jag satsa på lite bättre kvalisort vid nästa inköp! 

Jag tror inte det marknadsförs som raw, utan att det är varumärket som ger sådana associationer. Det spelar ingen roll för mig i alla fall, jag äter inte specifikt rawfood.

TatsuOni
3/8/18, 7:43 PM
#29

#28 Om du bestämmer dig för att köpa bättre Matcha så är Matcha midori som tlover säljer otroligt god!😍


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[malda]
3/9/18, 2:05 PM
#30

#29 Det kanske blir det jag provar då 🙂 Tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: