Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1691 ggr
tlover
2016-01-03 22:17

"Så här lagar ni te på Ryskt vis"

Jag har en gammal Rysk teburk (hur gammal vet jag inte men iallafall från Soviet tiden) och under den står det hur man tillagar Te på Ryskt vis. 🙂

"Skölj först tekannan med kokhett vatten. Lägg därefter i Te (1 tesked Te per kopp + 1 tesked för kannan) och häll i 3/4 av det kokande vattnet i kannan. Låt det dra i 5-6 minuter och tillsätt resterande kokande vatten. Rör om med en sked och häll upp det färdiga teet i tekoppar eller - enligt gammal rysk sed - i glas. Låt en sked stå i varje glas och häll försiktigt . Annars kan glaset spricka.
Använd helst en Tekanna i keramik eller porslin vid tillagningen. En ryss använder inte en kanna av metall eftersom han anser att metallen förstör både teets färg och dess arom. En äkta rysk Tekanna är dessutom försedd med en tehuva för att förhindra att teet avkyls under Tillagning."

Citerat från under en teburk som är "Product of The USSR" och importerats av Tubbin & Melander AB

Inte hur jag skulle tillaga Te men det Te jag smakat från Georgien var inte min kopp Te heller.

l'm back

Annons:
Tarotstollan
2016-01-03 22:28
#1

Kul med den gamla burken. Bryggningen låter ju ungefär som man skall göra i en lerkanna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2016-01-03 22:30
#2

#1 Förutom tillagningstiden 🤢

l'm back

Tarotstollan
2016-01-03 22:53
#3

Ja, det kanske blir lite starkt för de som inte är vana vid Svart te. Ofta drar mitt Te så länge eller t o m längre, i kaffekannan tar det ca 10 min innan allt vatten runnit ner.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2016-01-04 06:44
#4

#2 Jag dricker Pu-erh dagligen och det är starkare än Svart te men om det får dra så länge så hett så blir det ju bittert och beskt.

Just det som drar i en kaffebryggare (om det är det du brygger i) drar ju väldigt kort tid, men bara en droppe i taget.

l'm back

Leritza
2016-01-09 21:23
#5

Tror nästan du hittat likadana teburkar som jag har hemma, beskrivningen låter då bekant. Ryssarna kanske hade väldigt svagt Te på den tiden, så de behövdes lång dragningstid.

tlover
2016-01-09 22:00
#6

#5 Ryssarna gillar starkt Te, det är snarare det. Starkt och med tonvis av socker.

Det ska vara ännu starkare om man brygger med en Samovar men då späder man teet med varmt vatten.

l'm back

Annons:
Leritza
2016-01-17 20:04
#7

Är det så, man kanske borde testat nån gång. Har ändå en tendens att glömma bort att jag gjort Te. Så kan stå ett bra tag här

tlover
2016-01-17 21:39
#8

#7 Ett tips för att motverka att det står för länge är att skaffa timer.

l'm back

Upp till toppen
Annons: