Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 565 ggr
Jinglebelle
1/4/16, 3:07 PM

Säsongsbundet tedrickande

Det kanske redan finns en tråd i ämnet, men om inte, here goes:

Jag har upptäckt att jag är väldigt säsongsbunden när det kommer till vilka teer jag dricker under året.

Nu när december månad är gjord så i takt med att jag tröttnat på tyngre höst och vintermat och mer går över mot grönsaksbaserad kost så brukar mitt tedrickande också förändras. Inte ifråga om mängd, utan snarare om vilken typ jag är sugen på. Istället för att mestadels dricka svarta, kryddiga teer så har jag cravings efter gröna teer, örtteer eller andra varianter som upplevs som "lättare" och fräschare i smak.

Är det någon annan som känner igen detta beteende? Eller hur fungerar ni? 🙂

Annons:
Silver83
1/4/16, 3:09 PM
#1

Jag kan nog säga att jag är likadan. Fast på vinterhalvåret blir det mer juliga och kryddiga teer. Chai-te är ju en given hit här på vintern. Under sommaren är det de fruktiga och blommiga varianterna som går mest.

tlover
1/4/16, 6:31 PM
#2

Det finns liknande diskussioner men jag orkar inte leta reda på dom. Jag dricker lite olika beroende på årstid. Tex så blir det varmare och starkare teer på vintern även smaksatta teer dricker jag mer då (tex masala Chai, lapsang, yi mei ren, mörk Oolong etc). På sommaren blir det mer ljusa och svala teer (tex Gen mai cha, jasmin White king, ljus Oolong etc). Perioden för japanska teer börjar i maj då dom kommer ut till butikerna och masala Chai dricker jag även då det är riktigt varmt på sommaren (men inte vår och försommaren). Pu-erh och Matcha dricker jag året om.

l'm back

Upp till toppen
Annons: