Annons:
Etiketttilltugg-mat-bak
Läst 1302 ggr
tlover
1/12/16, 10:30 PM

Har du testat mat/bakning med te i?

Har du testat Te i matlagning, bakning eller snacks?

Vad har du testat? Vad tyckte du? gjorde du själv eller smakade du det någon annan gjort?

Jag har några idéer på nya recept som jag tänker skapa men vill läsa lite vad andra tyckt om just Te i matlagning, bakning och snacks. 🙂

l'm back

Annons:
Torparmor
1/13/16, 11:26 PM
#1

Nej inte vad jag minns. Skulle vara kul med lite tips hur man ska tänka. Vore faktiskt kul att pröva. Jag odlar chili och testar just nu att använda det i alla möjliga och omöjliga kombinationer. Te skulle också vara intressant, men behöver en liten input.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

LenaR
10/5/16, 8:00 PM
#2

I somras deltog vi några stycken i en Teceremoni på Tehuset vid Stockholms etnografiska museum. Den underbara kvinnan som guidade oss bjöd på egenbakta "mosskakor", döpta efter färgen. De var så goda, så jag försökte själv. Jag tyckte mosskakorna var mjälla och söta som marsipan, så jag hittade på ett recept med mandelmjöl, socker, ägg och lite olja eller smör. (Jag tror det var allt.) Det blev riktigt bra fast det var en total improvisation. Mandel + Grönt te passar ihop tycker jag. Jag tror man kan utgå från ett recept på makroner och smaksätta med malet Te. Det är vad jag funderar på till nästa gång jag provar baka tekakor. Vad har du för recept, tlover? För någon som t ex är mest intresserad av kakor och andra sötsaker med Te i? 😋


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

tlover
10/5/16, 8:37 PM
#3

#2 Lite olika, lite har jag skrivit om på sajten, tex matchakakor för de flesta

Lite publicerar jag i min tebutik, tex Earl grey muffins

Då och då kommer jag på nytt som jag publicerar antingen här eller i webbutiken

l'm back

TatsuOni
10/6/16, 5:53 PM
#4

Det enda jag har testat är en modifierad variant av tlovers matchakakor. De var goda🙂

Jag vill testa mer i framtiden. Senaste året har jag knappt bakat för att jag har varit för trött och stressad. Nu när jag börjar få rätsida på livet så hoppas jag komma igång och baka igen, då jag tycker att det är roligt.

Så ös på med recept som är glutenfria😃 Socker och laktos kan jag byta ut själv🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
10/6/16, 8:39 PM
#5

#4 Har du testat Earl grey muffinsen? Dom är glutenfria (det mesta jag gör är faktiskt glutenfritt eftersom jag själv inte heller tål gluten)

l'm back

LenaR
10/7/16, 12:24 AM
#6

Förresten, #1 Torparmor, du kanske har hunnit prova något? Det var ju ett tag sedan tråden startades. Jag är intresserad av alla recept på kakor med Grönt te om någon vill dela med sig eller hittar nån rolig länk. 🍪🍰🍥🍮


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
TatsuOni
10/7/16, 2:43 PM
#7

#5 Det har jag inte. Får se om jag hinner och orkar testa nästa vecka🙂 Får experimentera lite med att byta ut florsockret mot sådant som jag har hemma och tål (tål inte socker), men det ska nog gå🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Torparmor
10/18/16, 8:38 PM
#8

#6  Nej det har jag inte sommaren har haft för mycket jobb och det är det mest chiliexperiment som jag hunnit med. Däremot har jag testat med chili i Earl Grey. 0,5 tsk Hot Lemon i en kopp Te gör gott när det är höstrusk ute. 😎

Hoppas få tid att kolla in Tealovers recept, vore inte så dumt med en kaka med både Te och chili i. 🤔


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: