Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (11) Senaste inläggen

Sajtinfo, önskemål och synpunkter Svart te Grönt te Övriga tesorter Rooibos och honeybush (rött te) Övriga örtteer Övrigt terelaterat Tips och råd Tetillbehör Recensioner och rekommendationer Te och hälsa Historik och traditioner Tenyheter Tävlingar, kluringar och sajtlekar Tilltugg, mat och bak OT - Utanför ämnet Andra iFokus-sajter
Tips och råd

kan ni hjälpa mig med en lista?

2016-02-14 12:43 #0 av: Aloe.Vera

har en lista på frukt , bär och blommor man kan göra te av, men nu undrar jag om det räknas in som ört te, grönt te, svart te och andra namn, hur vet jag?

vad räknas tex ringblomman, är de som grönt te då eller? .

björnbär, björkblad,tussilago , fläder mfl 

Anmäl
2016-02-14 12:46 #1 av: VildaVittra

Det är bara blad ifrån tebusken som räknas som te, oavsett färg. Alla övriga är örtteer.

Man kan göra örtte av väldigt många saker, en av mina favoriter är rölleka. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2016-02-14 13:02 #2 av: Aloe.Vera

så blommor, björkblad och frukt o bär, räknas alla in som ört te?

kamomil då, är det en te buske? eller heter te busken'' te buske ''

Anmäl
2016-02-14 13:06 #3 av: Aloe.Vera

men undrar en sak till , ört teer innehåller ingen koffein va?

jag undrar då kan man blanda någon ekologisk svart te i alla dessa örter, för att få lite mera smak o koffein för oss som behöver koffeinet vill säga ha ha ?

vad passar bäst till vad.

Anmäl
2016-02-14 13:16 #4 av: VildaVittra

#2 Ja, de är alla örtte, även kamomill. Här kan du läsa om te och örtte

#3 Det finns örtteer med koffein, som Yerba Mate. 

Blandar du te med örter/frukt osv, kallas det för smaksatt te och inte örtte. Jag tål inte koffein och skulle du servera det som "örtte" så blir jag väldigt dålig. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2016-02-14 14:30 #5 av: tlover

Har du ingen tebuske (camellia sinensis) så är det örtteer.

Jag vet inte om något örtte som går att odla i Sverige som innehåller koffein men det går att blanda te med örter. Då bör du däremot inte kalla det örtte med tanke på de som inte tål koffein tex.

Däremot så är det inte säkert att örternas smak hinner gå över i teet på den korta tiden som teet ska dra. Oftast används aromer.

Anmäl
2016-02-14 15:09 #6 av: tlover

Ang vad som räknas som grönt te, svart te etc så kan du kolla i lexikonet, där finns massa info om detta.

Anmäl
2016-02-14 16:07 #7 av: Aloe.Vera

Finns det en efterfrågan på ekologisk koffeinfri smaksatt te?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.