Annons:
Etiketttips-råd
Läst 634 ggr
[Thiah]
2016-02-19 20:33

nybörjarfrågor

Tänker nu ställa lite , kanske dumma frågor. Är man nybörjare så är man och det är bara dumt att fundera  istället för att fråga 🤪😎

1. Vi dricker Te ur påse och i vanlig kaffekopp modell mindre. Kan man återanvända påsen eller är allt gott/nyttigt borta redan första gången? Jag dricker nämligen ofta 2 koppar efter varandra så det vore smidigt (och ekonomiskt ) att kunna använda samma påse igen. 

2. Jag dricker gärna Te med honung för att kombinera nyttigheter(och godsaker 😃) men började fundera på om honunengs effekter försvinner när den är varm? Vi har varit så förkylda och hostiga hela vintern och honung känns så mycket bättre att ge än mediciner, speciellt åt lillpojken. 

3. Finns det vettigt, kommersiellt Te? Med vettigt menar jag sådana som har en nytta för kroppen och samtidigt  är bra mot natur/miljö/människorna som gör det?

Annons:
tlover
2016-02-19 20:50
#1

1. Många teer kan användas flera gånger, hur många beror på teet. Svart te är det som går att använda minst gånger, 1-2 gånger. Andra tex Pu-erh kan byggas 5 gånger eller mer. 2. Nyttigheterna i honung tål inte hög Temperatur, låt det svalna till drickbart innan du har i det. Köper du pastöriserad honung spelar det ingen roll däremot, då är nyttigheterna redan borta. 3. Något större ekologisk Te som skördas med maskin är nog bäst, tex japanska teer.

l'm back

[Thiah]
2016-02-19 20:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hur  vet jag om det är pastöriserat?

Vet inte ens vad detta Te är… Första tet någonsin jag gillar så det blev en start för mitt Te liv… 🤪

Vill börja få in annat nyttigt Te, helst utan Koffein som jag kan ha som kvällsdryck.

tlover
2016-02-19 21:06
#3

#2 står det inte att det är rått eller opastöriserad så är den antagligen pastöriserad. Det där är inte ett Te utan ett Örtte. Det är nog ganska bra både för kroppen, miljön och arbetarna men ett medicinsk Örtte ska du inte dricka mer än 3 veckor i rad utan att byta. Allt Te innehåller Koffein om inte koffeinet medvetet tagits bort så det är nog örtteer du ska kolla närmare på.

l'm back

[Thiah]
2016-02-19 21:09
#4

honungen har jag inte direkt kollat på. Köpt de som är ekologiska och fairtrade bara…

Men äsch…vad ska man göra efter 3 veckor då? 😢 jag älskar det här teet. 

Koffein får det gärna finnas i om jag dricker det dagtid. Efter klockan 4 kan jag inte dricka Koffein för då sover jag inte bra. 🤔

Edit fråga: Är det 3 veckor i sträck som gäller? eller kan man tänja på det om man dricker t.ex. varannan kväll?

tlover
2016-02-19 21:16
#5

#4 är det både ekologisk och fairtrade så ökar chansen att den är opastöriserad iallafall. Hitta något att variera med, det finns många kryddiga örtteer om det är det kryddiga du gillar. Okej samma här, dricker jag Te efter middagen kan jag inte sova så jag dricker Te på dagen och Örtte på kvällen. Då fairtrade inte går att lita på så är nog kooperativt ägda teer eller teer som skördas med maskin bäst om man vill bry sig om arbetaren. Örtteer odlas däremot ofta i Europa så då är nog villkoren bättre för arbetarna. Det finns Te som odlas i Europa men jag vet inte om det är ekologiskt .

l'm back

[Thiah]
2016-02-19 21:24
#6

#5 För Joels skull  försöker jag hitta den bästa honungen så jag tar det som är bäst på hyllan oavsett pris.  Har tyvär inte egna bin 🤪

Säljer du själv örtteer? Har du din butik på nätet?

Annons:
tlover
2016-02-19 21:29
#7

#5 försök att hitta en biodlare och köp direkt därifrån, då blir det bäst och antagligen billigare. Jag säljer några örtteer (grön rooibus, rooibus, rooibus vanilj, rooibus Chai, Kamomill och hibiskus). Gillar du kryddiga är nog rooibus Chai bäst den är däremot inte ekologisk.

l'm back

tlover
2016-02-19 21:30
#8

Och ja, min butik finns på nätet (mobil, kan inte ändra förra inlägget)

l'm back

[Thiah]
2016-02-19 21:33
#9

#7 jag vet inte ens vart jag ska försöka hitta en biodlade här i södra finland. Talar ingen finska så blir lite bökigt. Men det är absolut värt ett försök 🙂

Såg nu att du har adressentill butiken  i signaturen. Jösses vad jag är ovan vid att sitta vid "stordatorn" istället för mobilen. 🤪

tlover
2016-02-19 22:32
#10

#9 Finns det någon biodlarförening i Finland som du kan kontakta kanske?

l'm back

[Thiah]
2016-02-19 22:50
#11

#10 måste det ju göra. Jag får helt enkelt leta runt lite. Kanske sätta ut någon sökning på fb.

VildaVittra
2016-02-22 23:14
#12

Gillar du tranbärsjuice, så kommer hibiskusteet som Tlover säljer passa perfekt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
2016-02-23 05:21
#13

#12 jag älskar tranbärsjuice :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: