Annons:
Etikettövriga-tesorter
Läst 819 ggr
[Zachapacka]
2016-02-29 20:23

Masala Chai

För ca 4 månader sen var jag och några vänner och fikade på ett kafé och där beställde jag "Chai latte". Oj vad gott det var, har aldrig gillat att ha mjölk i Te men detta var ju helt underbart, sen tänkte jag inte mer på det förrns några veckor sen. Då såg jag ett DIY recept på "Chai masala" på pinterest så jag testade det och det var om inte godare än de jag druckit på kaféet. 

Sen dess har jag druckit liter vis av det och kommer antagligen inte sluta xD. 

När jag kollar runt på internet verkar folk kalla de lite vad som helst, Chai latte, Masala Chai, Chai wala eller helt enkelt bara Chai. Dessutom verkar folk ha i lite vad som helst i det. Så jag ville bara dela med mig om hur jag gör och kanske få veta vad ni har i när ni gör Masala Chai?

Först värmer jag upp en del mjölk och en del vatten.

Sen har jag Te i vattnet, för det mesta ett Rooibos Te jag gillar.

efter det har jag i en massa kryddor i mjölken, kardemumma, kanel, ingefära, muskotnöt, honung, socker och kanske något mer. 

När det har dragit ihop sig så silar jag av allt och blandar ihop teet och mjölken i ett större glas och sen är det bara att njuta. 

Någon annan här som också dricker Masala Chai, eller vad det nu heter?

Annons:
tlover
2016-02-29 20:36
#1

Masala chai eller Chai masala är det rätta ordet. Chai betyder Te på hindi och masala betyder ungefär kryddigt el kryddblandning.

Själv brukar jag använda en köpt blandning (den jag själv har i butiken) då jag dricker och då utan mjölk, eftersom jag inte tål mjölk.

Gör jag det själv så har jag i kryddorna före teet (eftersom kryddorna behöver dra längre än teet).

Själv är jag traditionell och har Svart te när det gäller masala Chai (annars dricker jag sällan svart te).

l'm back

[Zachapacka]
2016-02-29 21:17
#3

åh tack så mycket

Upp till toppen
Annons: