Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 462 ggr
Valkyrija
6/4/16, 11:25 AM

Kvalité på téer?

Jag tänkte bara kolla om det finns olika kvalité på téer? Alltså om man tänker de här vanliga som man kan köpa i affären typ Lipton, Friggs etc… Är de bra téer? Är de lika bra som sådana där fina téer man kan köpa online osv? Har de samma "helande" egenskaper? Lite flummig fråga kanske haha… Men tänkte bara kika 😃😎

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Inkanyezi
6/4/16, 11:35 AM
#1

Visst finns det olika kvalité på Te, men att tillskriva dem helande egenskaper kanske är att gå väl långt. Sedan skiljer väl de flesta av oss mellan Te och örtteer. På franska kallas ju Örtte "tisane", vilket antyder just att de kan vara hälsosamma.

När det gäller Te från tebusken tycker åtminstone jag bäst om orange pekoe, som är storbladigt Te från Ceylon. Och det är en markant skillnad i kvalité om man jämför med teer som paketeras av Lipton. Min fru har Söderblandning som favorit, främst grön, men också svart. Men jag tycker mer om rent Te.

Så svaret på den första frågan, om det skiljer - ja det gör det.

Den andra frågan om hur hälsosamt eller inte är omöjlig att besvara enkelt. Det finns många örtteer som har mediciniska verkningar, och de används för olika saker, när man tror att det ska göra nytta.

tlover
6/4/16, 1:14 PM
#2

"Jag tänkte bara kolla om det finns olika kvalité på téer?"

Ja, i många fall stor skillnad

"Alltså om man tänker de här vanliga som man kan köpa i affären typ Lipton, Friggs etc… Är de bra téer?"

Nej

"Är de lika bra som sådana där fina téer man kan köpa online osv?"

Det finns teer som man kan köpa online som är lika dåliga som i mataffärer men oftast så är de som man köper online mycket bättre.

"Har de samma "helande" egenskaper?"

Det beror på vad du menar med helande och om du räknar in örtteer i det.

Te innehåller samma ämnen eftersom det kommer från samma växt, olika ämnen kan däremot variera pga tillverkningsprocessen så tex mer känsliga ämnen finns det mindre av i Svart te än i Grönt teGrönt te är mindre processerat.

Men Te har generellt liknande egenskaper, men även där kan kvalité spela roll. Men då man sällan dricker Te som en medicinal växt så brukar just det inte spela så stor roll.

När det gäller örtteer är det däremot stora skillnader mellan deras hälsosamma egenskaper.

Skillnaden mellan Te och Örtte är att Te kommer från samma växt och är Svart te, Grönt te, vitt Te, Gult te, Oolong och Pu-erh. Infusioner av andra växter räknas som örtteer så det kan då vara helt olika växter.

edit: Jag kom på att när det gäller teer så finns det faktiskt ett Te som sticker ut när det gäller hälsa och det är Matcha. Det är då eftersom när man dricker Matcha så dricker man ju tebladen iställer för "bara" en infusion av bladen

l'm back

TatsuOni
6/5/16, 11:22 AM
#3

Det är stor skillnad på bättre teer och t ex Lipton.

Sedan så innehåller flera påsteer socker. T ex sist jag öppnade en Liptonpåse så låg det sockerkorn i den. Det förklarade varför jag blev så dålig i magen av dem teerna. Köper inte sådana teer själv och dricker inte om det bjuds på dem hos andra. Bara några få sockerkorn är tillräckligt för att jag ska vara dålig i magen i dagar. Det dåliga här är att det sällan står i innehållsförteckningen.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Valkyrija
6/5/16, 2:03 PM
#4

Tusen tack för era svar! 
Jag är en sådan person som liksom(bortsett från att det är gott) dricker Te för att det ska vara såå bra för dig haha men det är bara örtteer som är det? Lipton och övriga liknande gör ingenting mer för dig än att smaka gott  eller? haha. Åter igen så ber jag om ursäkt för mina konstiga frågor ^^

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

tlover
6/5/16, 3:32 PM
#5

#4 Te är också nyttigt men på ett annat sätt. Te är generellt sätt hälsostärkande, man får lägre risk för hjärt/kärlsjukdomar, mindre risk för vissa cancerformer, mindre risk för diabetes etc

Medan örtteer kan ha effekter som smärtstillande, lugnande (det kan även Te ha), urindrivande (bra vid vissa sjukdomar), svettdrivande etc

Såklart är både Te och (iallafall vissa) örtteer goda också.

Själv dricker jag Te för att det är gott inte för att det är hälsosamt även om det är hälsosamt. Mitt tips är att hitta ett Te som du gillar istället för att dricka det som ett "måste" 🙂

l'm back

Valkyrija
6/5/16, 4:23 PM
#6

Tack så mycket för svaret :)

Just nu dricker jag Lipton Vanilj & Karamell. Det är suupergott. I vanliga fall dricker jag också Pukkateer. De är både goda och(vad jag förstått) även väldigt hälsosamma 😃 Ett tag tvingade jag mig själv att dricka ett vitt Te för det skulle vara väldigt nyttigt men det smakade riktigt illa haha 🌺

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
tlover
6/5/16, 4:55 PM
#7

#6 Pukka är ofta örtteer, jag gissar att det är därför som dom marknadsförs som dom gör. Går man upp i pris brukar vitt Te bli godare och det finns smaksatt på vissa ställen också. Själv dricker jag däremot vitt Te sällan, ofta är grönt eller Gult te mycket godare

l'm back

Upp till toppen
Annons: