Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (11) Senaste inläggen

Sajtinfo, önskemål och synpunkter Svart te Grönt te Övriga tesorter Rooibos och honeybush (rött te) Övriga örtteer Övrigt terelaterat Tips och råd Tetillbehör Recensioner och rekommendationer Te och hälsa Historik och traditioner Tenyheter Tävlingar, kluringar och sajtlekar Tilltugg, mat och bak OT - Utanför ämnet Andra iFokus-sajter
Tetillbehör

En gaiwan flera gaiwaner?

2016-09-16 09:46 #0 av: tlover

Många tetillbehör är ju utländska och därför tycker jag det blir så svart att veta vad man ska kalla dom när det blir fler än en.

Exempelvis En gaiwan heter ju gaiwan men vad heter två eller tre stycken, gaiwaner? Gaiwans? Bara gaiwan?

Eller exempelvis en chawan och flera chawans? chawaner? När det gäller chawan som ju är ett japanskt ord så vet jag hur man säger på japanska, då är det en chawan flera chawan eller en kyuusu flera kyuusu så dte kanske är så man ska göra.

Hur gör ni när ni pratar om flera av ett tetillbehör som inte har en svensk motsvarighet?

Anmäl
2016-09-16 10:19 #1 av: TatsuOni

Chansar hejvilt med vad jag tycker låter bäst för stunden om jag inte vet hur det ska böjas på riktigt... Lipar

Home is where the heart is

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.