Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 568 ggr
tlover
10/12/16, 11:22 AM

Hur ofta tvättar dom händerna i tebutiken?

Jag hade just besök av en inspektör från miljö och hälsa ansvarige i kommunen och då tog jag upp, i ett småprat om framtida drömmar om en fysisk tebutik hur man skulle lösa problemet med hygien när man måste hantera både pengar och packa upp Te.

Då sa inspektören att de flesta butiker har ju ett handfat där de kan tvätta händerna, men tänker jag då hur många tvättar händerna? Jag har då aldrig sett det, har du?

l'm back

Annons:
Maria
10/12/16, 11:42 AM
#1

Jag gissar ju på att handfatet inte är synligt för kunder så att få se någon tvätta händerna är ju knappast möjligt tänker jag.

Jag har för 100 år sedan jobbat i hälsokostbutik där vi packade vissa varor själva på lagret så att säga. Det var allt från nätter till torkad frukt.

Jag tvättade alltid händerna och hade även plasthandskar på men inte syntes det ute i butiken så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

veggie4every1
10/12/16, 11:50 AM
#2

Vet ju inte vad de gör bakom kulisserna, men ute i butiken och bakom kassan där alla teerna finns så är det absolut ingen någonsin som har tvättat händerna eller ursäktat sig och gått bakom för att tvätta händerna innan de väger upp det lösa teet när jag har handlat.

I alla butiker jag har varit under åren och den butiken jag handlar i nu så förekommer det inte. Utan de tar betalt av kunder, hanterar pengar och väger upp Te utan handtvätt. De använder förstås en ren? skopa, men ändå.

Eww…när jag tänker på det..🤢

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
10/12/16, 11:51 AM
#3

#1 Fast ofta går dom ju från att ha tagit emot pengar direkt till att packa. Dessutom har de flesta ett handfat synligt i butiken.

Fast jag har aldrig sett någon använda det utan bara sett dom som packar Te utan att tvätta händerna

l'm back

veggie4every1
10/12/16, 11:54 AM
#4

#3 Jag ska till tebutiken idag och ska kolla efter ett handfat, för jag har aldrig sett något, men heller inte tänkt på det innan🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
10/12/16, 11:55 AM
#5

#2 Ja ända sen jag startade tebutik har jag funderat på det men visste inte om dom hade specialtillstånd. Själv så packar jag ju bara en gång/dag max eftersom jag packar alla beställningar på en gång så för mig är det ju inga problem.

Men jag undrar hur jag ska göra då jag väl startar en fysisk butik då jag inte kan tvätta händerna för ofta. Men det är några år bort och jag har redan några idéer jag kan vidareutveckla 🙂

l'm back

tlover
10/12/16, 11:56 AM
#6

#4 Det är inte alla som jag sett har det men de flesta nuförtiden. Iallafall såna som också säljer Te som takeaway

l'm back

Annons:
starhawk
10/12/16, 12:25 PM
#7

Sen är ju frågan om det spelar någon roll, smittskyddläkare och mikrobiologer har ju uttryckt förvåning över att man fortfarande ger rådet att tvätta händerna när det har visat sig inte ha någon betydelse  för ex. vis smittspridning.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sommarek
10/12/16, 12:29 PM
#8

De jag har varit hos har använt handskar. Kan man inte använda sig av handdesinfektion, så som man har på sjukhusen? Lite mer diskret än att stå vid vasken, tänker jag.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
10/12/16, 12:44 PM
#9

#7 Det är ju tvätta händerna som hjälper, att sprita händerna däremot hjälper mycket mindre och det avråder man ju numer från om det inte är inom vården tex

#8 Sprit är ju inte lika effektivt som att tvätta händerna. Men jag tog upp just det om att tvätta händerna då det var det som inspektören nämde

l'm back

tlover
10/12/16, 12:53 PM
#10

#8 Handskar har jag också sett hos nån när jag tänker efter. Men det vanliga är inga handskar, ingen handsprit eller handtvätta mellan pengahantering och tepackning

l'm back

tlover
10/12/16, 3:11 PM
#11

Tycker ni det är viktigt att dom tvättar händerna (eller motsvarande som handskar eller liknande) eller bryr ni er inte så mycket?

l'm back

veggie4every1
10/12/16, 5:52 PM
#12

#11 Jag önskar att de hade tvättat händerna, men jag bryr mig ju inte så mycket för tillfället att jag inte köper Te i lösvikt. Köpte ju fyra påsar idag ändå.

Jag såg inget tvättställ, ingen tvättade eller spritade händerna i tebutiken idag. Man gick direkt ifrån att betjäna en kund till nästa kund.

De brukar också plocka upp varor och fixa i butiken utan att tvätta sig när man kommer in och köper Te.

När det kommer ett riktigt obehagligt virus igen, så kommer jag kanske inte att köpa löste i den butiken eller be om att de använder handskar. Men har de redan tagit i skåpan innan utan handskar så finns ju viruset eller bakterierna redan där ändå.

Kanske tar med en flaska ytdesinfektion till skåpan då 😛

Det här känns dock ändå inte lika ohygieniskt som lösgodis/nötter/lösbröd eller öppna salladsbarer i butiker eftersom bara personalen hanterar teet och många betalar ju med kort så de kanske inte behöver hantera så mycket pengar ändå förhoppningsvis.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
10/12/16, 6:53 PM
#13

#12 Ja jämfört med plockgodis och liknande är det ju inte ens i närheten av äckligt. Men man kan inte sluta att tänka på det när man väl är där och har kommit på det.

Som tur är så är det få bakterier som överlever länge på "döda ting" iallafall

l'm back

Annons:
veggie4every1
10/12/16, 11:07 PM
#14

#13 Haha, jaa, det här är en sådan sak som man nästan önskar att man aldrig börjat tänka på😃

Men jag brukar oftast koka vattnet till 85 grader till Te och då tar man väl kål på mycket av virus och bakterier tänker jag. Då är det kanske mest äckelfaktorn kvar och den fixar jag nog när det gäller att underhålla mitt teberoende😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sommarek
10/13/16, 10:03 AM
#15

Jag bryr mig ärligt talat inte så mycket. Jag har tagit emot mynt från andra, hållit i kladdiga stänger på bussar och metro, jobbat på dagis med allt vad det innebar av kroppsvätskor, tagit mat med händerna - och jag inte bara lever än, utan är ganska frisk. Visst tycker jag det ska finnas något slags grundläggande hygien, framför allt när man hanterat mat, men samtidigt kan jag tycka att dagens bakterinoja är lite overkill.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
10/13/16, 10:06 AM
#16

#15 Jag tänker likadant när jag själv är kund.

Däremot så tvättar jag såklart händerna (ytorna osv) innan jag packar upp Te i min butik men jag har betydligt högre krav för mina kunder än för mig själv rent allmänt har jag märkt. Det är väl positivt egentligen. Tänk om det hade varit tvärtom

l'm back

Wony
10/13/16, 11:18 AM
#17

I den tebutik jag brukar gå till packar de teerna först och tar betalt sedan. Vet inte om de tvättar händerna mellan kunderna, har aldrig sett det, men det är sällan mer än en, max två kunder i butik samtidigt. Men känner mig inte särskilt obehaglig till mods över det, faktiskt.

Upp till toppen
Annons: