Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (11) Senaste inläggen

Sajtinfo, önskemål och synpunkter Svart te Grönt te Övriga tesorter Rooibos och honeybush (rött te) Övriga örtteer Övrigt terelaterat Tips och råd Tetillbehör Recensioner och rekommendationer Te och hälsa Historik och traditioner Tenyheter Tävlingar, kluringar och sajtlekar Tilltugg, mat och bak OT - Utanför ämnet Andra iFokus-sajter
Grönt te

Matcha tråden

2016-10-17 13:05 #0 av: tlover

Du som dricker matcha, vilken typ av matcha föredrar du? Koicha, usucha, matcha latte, annan typ av matcha?

Gillar du kanske alla lika mycket fast på olika sätt? Hur gör du din matcha eller köper du den helst färdig?

Vilka tillbehör föredrar du? Både när det gäller saker (tex chawan, chasen, chashaku etc) och mat

Detta är helt enkelt en matchabablartråd Skrattar Såklart är bilder välkomna

Anmäl
2016-10-17 13:50 #1 av: tlover

Själv gillar jag allt med matcha även om jag inte testat koi cha än om jag minns rätt.

Till usucha använder jag matcha midori och det dricker jag några gånger i veckan. Oftast i min chawan mint men då jag vill lyxa tar jag min raku chawan som jag fick av min man i födelsedagspresent för många år sen.

Jag fördrar egentligen att använda en chasen när jag gör matcha men av lathet blir det ofta att jag använder en minivisp i metall. Den ger däremot inget skum att tala om.

Jag har testat både att köpa matcha latte, vilket säkert skulle ha varit jättegott med ett bra matcha, som det var nu så var det på sin höjd acceptabelt. Jag har också testat att göra egen med kokosmjölk men kokossmaken passade inte med matcha enligt mig Kräksmen jag kommer att fortsätta att testa när jag får tid och ork.

Jag bakar också gärna med matcha, favoriterna är matchakakor för de flesta men testar lite nytt då och då, ibland lyckas det ibland inte som på bilden, det är dango med matcha som blev hård som överkokt palt Lipar

foto: min raku chawan med matcha midori i och misslyckade matcha dango

Anmäl
2016-10-17 14:10 #2 av: tlover

Någon som testat ismatcha?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.