Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 457 ggr
tlover
2016-10-23 10:57

Hur många gånger har du bryggt samma te som max?

Många teer kan man ju använda samma omgång Te flera gånger.

Vad är rekordet för dig?

l'm back

Annons:
tlover
2016-10-23 10:58
#1

Jag är inte säker på om det är 14 el 15 gånger men jag tror att det "bara" är 14 gånger jag använt samma Te. Ett Pu-erh om jag minns rätt

l'm back

Hime
2016-10-23 11:16
#2

Jag brukar bara använda Te 1-2 gånger. Hade använde det fler gånger om det inte ibland gick flera dagar mellan Te drickandet. Oftast dricker jag Te på färsk mynta & det blir dåligt om man sparar det en extra dag.

tlover
2016-10-23 11:19
#3

Jag dricker ofta i små koppar och ur små Tekannor, det är praktiskt om man vill använda samma Te flera gånger

l'm back

TatsuOni
2016-10-23 15:20
#4

Fyra tror jag…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Garm
2016-10-31 13:33
#5

Jag tror det är tre gånger, men jag blev osäker efter att jag svarat. Det kan vara fyra.

Rebexi
2016-11-01 10:32
#6

Jag valde sista alternativet för jag vet inte :p 

jag har tex kört lite te-ceremoni-inspirerat och då brygger man ju många ggr. Men det som mest blir till vardags är 2 kanske.

Men om jag dricker ur en Gaiwan. Gills då varje påfyllning som en bryggning? för isf kan det bli många :p

Annons:
tlover
2016-11-01 10:54
#7

#6 Iallafall jag räknar varje påfyllning 🙂 det var med en Gaiwan och ett Pu-erh som jag kom upp i mitt max

l'm back

Scorpio97
2016-11-09 18:28
#8

Har aldrig bryggt om Te. Har alltid antagit att teet blir svagare om man använder det igen, och jag tycker Te i allmänhet är för svagt även första gången.

Stämmer min gissning att det blir svagare? Och går det att göra även med "vanligt" Te (påste från mataffär), eller är det något man gör bara med vissa teer?


//Jessie

tlover
2016-11-09 19:18
#9

Vissa teer blir svagare, vissa teer blir lika stark och vissa teer blir till och med starkare även om det sista är ovanligt. Vissa teer behöver helt enkelt den extra gången att "vakna".

Olika smaker kan bli mer eller mindre tydliga beroende på antal bryggningar, exempelvis så har Sencha Kyoto en smak av lakrits efter ca 3 bryggningar men första gången så känner man ingen smak av lakrits alls.

Vanligtvis är påste från affären inte så mycket att brygga flera gånger däremot, oftast är det Te av bättre kvalité som blir bäst flera gånger.

Ibland så ger påste ganska mycket smak omgång två men då kan de sämre smakerna (pga sämre te) bli tydligare också om man har otur

l'm back

Scorpio97
2016-11-09 19:21
#10

#9 Okej, tack för infon :)


//Jessie

Upp till toppen
Annons: