Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (11) Senaste inläggen

Sajtinfo, önskemål och synpunkter Svart te Grönt te Övriga tesorter Rooibos och honeybush (rött te) Övriga örtteer Övrigt terelaterat Tips och råd Tetillbehör Recensioner och rekommendationer Te och hälsa Historik och traditioner Tenyheter Tävlingar, kluringar och sajtlekar Tilltugg, mat och bak OT - Utanför ämnet Andra iFokus-sajter
Tips och råd

80 grader i kastrull?

2016-11-02 19:13 #0 av: RödPanda

Jag skulle vilja/behöva göra te i 80 grader men jag har bara en vanlig standard vattenkokare som kör hela vägen till kokande. Självklart kan jag värma vatten i kastrull också men finns det något sätt att se när vattnet är runt ca 80 grader?

Anmäl
2016-11-02 19:22 #1 av: tlover

Jag har använt en ren grilltermometer både i vattenkokare och kastrull (det var det jag använde innan jag visste att det fanns vattenkokare som man kunde ställa in temperaturen på)

Anmäl
2016-11-02 19:22 #2 av: penke

..koka i kastrull tills bubblorna är stora som fiskögon..
 enl. en bok av Lin Yu-tan, vilken fisk kommer jag inte ihåg Ler

koka försiktigt, så inte allt syre försvinner, är väl tanken

penke

Anmäl
2016-11-02 19:30 #3 av: RödPanda

Jag har ingen termometer tyvärr... Men det där med bubblorna låter bekant. Det borde iallafall bli mer rätt än att koka upp det helt i vattenkokaren...

Anmäl
2016-11-02 20:17 #4 av: parsley

Det borde väl gå att stoppa ner en digital stektermometer i vattenkokaren? När den visar 80 grader så är vattnet lagom varmt.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.