Annons:
Etiketttenyheter
Läst 2070 ggr
tlover
11/30/16, 7:00 PM

Tar du socker i te? Då kan du ta det lugnt

En studie visar att de som dricker Te med socker jämfört med de som dricker Te som är osötat eller sötat med kalorifria sötningsmedel (exempelvis stevia) stressar ner bättre efter en stressad dag.

http://worldteanews.com/tea-health-education/sugars-calories-may-serve-as-destressor?NL=WTM-001&Issue=WTM-001_20161129_WTM-001_26&sfvc4enews=42&cl=article_2

l'm back

Annons:
Fridaaaa
11/30/16, 7:06 PM
#1

Oss med honung då? ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tarotstollan
11/30/16, 7:30 PM
#2

Då får jag öka konsumtionen nu under December månaden, då jag börjar stressa rejält nu inför julstädning och annat!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
11/30/16, 7:32 PM
#3

#1 Det borde vara samma även om det inte forskades på det. Det viktiga verkade vara att sötningsmedlet hade kalorier

l'm back

[PeterTM]
12/2/16, 10:34 PM
#4

Räknas mjölk som sötningsmedel då? Den innehåller ju laktos. Jag är diabetiker och inga sötningsmedel.

tlover
12/2/16, 10:38 PM
#5

#4 vet ej, det var inte med i studien. Men rent logiskt så är det nog inte dåligt, det var ju viktigt att det var kalorier om inte jag förstått helt galet

l'm back

Torparmor
12/2/16, 10:47 PM
#6

Sötning oavsett sort fungerar inte för mig, men mjölk till vissa sorter. Jag får öka på meditationen istället


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
tlover
12/8/16, 8:14 AM
#7

#6 Det är ju ännu bättre

Här är ett blogginlägg som kritiserar artikeln. Visst dom har rätt i vissa saker men själv tror jag faktiskt att folk kan läsa själv och ta egna slutsatser.

Visst studien är liten (så jag tänker att folk inser det och inte gör livsstilsförändringar för en så liten studie) men sådana studier kan leda till fler studier. I nästa kanske jämför socker med även icke söta tillsatser i Te med kalorier, det känns som nästa logiska steg

l'm back

setfree
12/8/16, 10:04 AM
#8

Studien handlar ju om socker kontra sötningsmedel.

Den jämför ju inte socker kontra inget socker eller sötningsmedel alls. Det borde ju vara det bästa alternativet. Om något smakar sött förväntar sig kroppen kalorier och kommer inga blir den förvirrad.

Bort med socker och sötningsmedel är min strategi. Bra för både kroppen och tänderna.

tlover
12/8/16, 10:55 AM
#9

#8 kontrollgruppen i studien drack Te utan något i alls och i stress synpunkt var socker bättre än inget. Men ingen studie ser ju till helheten och oftast är det ju bättre att undvika socker och sötningsmedel om än av andra skäl

l'm back

setfree
12/8/16, 11:05 AM
#10

#9 OK jag missade det.

Jag är försiktig med socker och har inte varit hos tandläkaren på 25 år. Även om man blir lug av socker så är vi nog inte gjorda för att få stora svängningar i blodsockernivåerna.

Dricker ni Te utan något till?

tlover
12/8/16, 11:31 AM
#11

#10 Jag har i princip aldrig något i mitt Te, i Örtte har jag honung ibland däremot (men oftast inte där heller)

Ang tandläkaren så beror det mycket på gener också (gillar socker i annat men har inte behövt till tandläkaren på flera år och har aldrig haft hål)

l'm back

Upp till toppen
Annons: