Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 517 ggr
tlover
12/28/16, 9:48 AM

Vilka nya teord borde hamna i ordlistan?

Nu har ju de nya orden för 2016 kommit ut men inte ett enda teord kan jag se.

I den nuvarande listan med teord finns ju inte riktigt allt så vad tycker du borde vara med i nästa års lista?

Några förslag jag har är

Matcha: malt Te, vanligtvis grönt (låneord från Japan där betydelsen endast gäller Grönt te för cha no yu)
Matchalatte: Matcha med mjölk el mjölksubstitut, vanligtvis skummat

Temått: Mått för att mäta Te, som kan vara likt cha no yus chashaku
Tenörd: person som kan det mesta om Te men inte behöver vara utbildad
Tesommelier: Person som ger råd på exempelvis restaurang om teval till mat och hjälper restauranger, hotell mfl att välja Te till företaget

Sen hur mycket jag än vill undvika det så skulle även

Chai: Vanligtvis Svart te smaksatt med kryddor som ofta dricks med mjölk också socker. Kommer från ordet Chai som betyder Te på hindi och själva teet kommer från blandningen kallat masala Chai
Chailatte: Masala Chai med mjölk el mjölksubstitut, vanligtvis skummat eller Varm mjölk med ett pulver av Te och kryddor iblandat

Just för att det är så ordet används i Sverige (😕) men skulle jag sitta i akademin skulle den näst sista (chai) aldrig komma med 😈

l'm back

Annons:
ApanAnn
12/30/16, 9:05 PM
#1

Chailatte som det serveras på de flesta ställen är väl snarare kryddsirap med mjölk/skummad mjölk som kan innehålla spår av Te. ;) Fast gott är det ändå. Jag blir dock lite extra impad om jag får en kopp bryggt kryddat Te med skummad mjölk och sen får sockra bäst jag vill.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

tlover
12/30/16, 10:09 PM
#2

#1 Kanske det också men jag har själv bara sett med tepulver (fast då har jag inte sett på så många ställen heller)

l'm back

ApanAnn
12/31/16, 11:08 PM
#3

Ja just det… Espressohouse kör ju med pulver.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: