Annons:
Etikettgrönt-te
Läst 1081 ggr
Wellcraft
1/2/17, 12:04 PM

Koffein??

Mitt första inlägg här på denna mysiga sajt 😃
Jag är ingen trogen tedrickare längre, förr var jag galen i Te!
Nu håller jag mig till kaffe oftast, och just idag är kaffet totalt slut.
Jag med mina funktionshinder kan inte handla själv.
Hur är det med Koffein i Te
Vi har inga förpackningar på påsarna 🤐 Tänker främst på Grönt te.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
greenseng
1/2/17, 12:27 PM
#1

  Alltså… Jag är ingen expert på just Te, man jag tycker mig minnas att det finns gott om Koffein även i Grönt te. Vilket massor av folk i början sade att det inte fanns. Alltså folk jag träffade i verkligheten. Men jag misstänker att det faktiskt finns det. Det bör inte vara sådan skillnad trots allt mellan svart och Grönt te. Ja, förutom smaken då. I Svart te finns ju massor med Koffein, vill jag minnas. En del sade att det till och med var mer än i kaffe.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

VildaVittra
1/2/17, 12:59 PM
#2

Både choklad och Te innehåller Koffein, Svart te i regel mer än Grönt te och mörk choklad mer än ljus.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1/2/17, 2:07 PM
#3

Allt Te innehåller Koffein men inte allt Örtte.

Det som skiljer Te och Örtte åt är att Te kommer från en och samma sorts växt medan örtteer kommer från olika slags växter.

Det som är äkta Te är Svart te, Grönt te, vitt Te, Gult te, Oolong och pu-erh

Mer om Koffein i Te kan du läsa i artikeln om koffein i te

l'm back

Wellcraft
1/2/17, 4:24 PM
#4

Tack för hjälpen, jag tror vårt gröna Te innehöll Koffein, då jag inte fått den fruktansvärda koffeinabstinensen 🤐
Nu när vildvittra är i tråden så påminns jag om att jag bör preppa kaffe…😎

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

greenseng
1/2/17, 6:04 PM
#5

#3

  Jösses vad många olika sorters teer det finns. Det hade jag ingen aning om. 🙂

Svart, grönt och vitt känner jag till. Och kanske Oolong som jag trodde var en variant av Svart te. Men det kanske finns olika typer av Oolang. Kommer väl från en provins i Kina, om jag inte minns helt fel. Och den varianten jag smakat är väldigt mustig och har en djup smak. Gott!

Jag brukar varva mellan Oolong och Darjeeling. Darjeeling, framför allt de dyrare sorterna, har en mycket subtil smak som jag bara älskar. Likadant ett Te som jag har för mig heter Assam. Helst om det då är gjort på handplockade toppskott. Som Darjeeling brukar vara.

Darjeeling kommer väl från Himalayas höjder om jag inte minns fel. Det är intressant med Te även om jag nu har torskat på Espresso kaffe. Det bästa tycker jag är att rosta bönorna själv i en stekpanna. Och att brygga det i en manuell espressobryggare där man har fullständig kontroll över processen.  Typ en Pavoni-bryggare. Men det tar väl ungefär ett år att lära sig få ett godtagbart resultat. Men då blir Espresson helt gudomlig. Aldrig smakat något kaffe som ens kommer i närheten.  Jag har torskat på Yirgacheffe. Nackdelen här är att det kostar.

Men den här tråden handlar ju om Te, min flane. 🤔
Så vi får väl hålla oss till det. Jag brukar brygga i lerkannor. Vet faktiskt inte om det är det bästa. Men det sägs att de lagrar smaken. Men jag vet faktiskt inte. Men jag blir åtminstone nöjd. 🙂

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

VildaVittra
1/2/17, 6:42 PM
#6

#4 "Nu när vildvittra är i tråden så påminns jag om att jag bör preppa kaffeCool"

Jajamensan, annars får du bakläxa. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
1/2/17, 6:44 PM
#7

#5 Alla Tesorter uppfanns (i brist på bättre ord) i Kina men de flesta teer (alla förutom Gult te och Pu-erh om jag minns rätt) odlas även utanför Kina numer, även om svart och grönt är vanligast utanför Kina.

I Taiwan (del av Kina enligt Kina) är Oolong nationaldrycken däremot och de mest kända Oolong sorter kommer därifrån.

Oolong är i tillverkningssättet som en blandning mellan Svart te och Grönt te men det finns i olika grader, vissa är mer gröna i smaken och vissa är mer svarta. 

Många Oolong sorter har dessutom toner av tex kaffe, kakao och liknande och gillas ofta av kaffedrickare (iallafall de som gillar arabica). Vill man ha extra djup smak med mycket kaffe toner i så ska man testa lagrad Oolong, den är underbar men tyvärr dyr.

Du kan läsa mer om oolong här (alla Tesorter har egna artiklar dessutom Lila te och "rött te")

l'm back

tlover
1/2/17, 6:45 PM
#8

#4 #6 det finns ju också teer man kan lagra 😎

l'm back

greenseng
1/2/17, 6:47 PM
#9

#7

  Tack för upplysningarna här. 🙂

Lagrad Oolong låter intressant. Måste testas… 😉

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Upp till toppen
Annons: