Annons:
Etiketttenyheter
Läst 783 ggr
tlover
1/3/17, 9:58 AM

Te får saluförbud, vad tycker du?

Då och då får Te (liksom andra livsmedel) saluförbud pga för höga halter av bekämpningsmedel eller liknande.

Tex så fick jag detta i min inbox idag (man kan prenumerera på saluförbud inom frukt och grönt) med ett saluförbud på ett Grönt te från Kina (inte allt Grönt te utan en specifik sort från en specifik grossist i Kina).

Det får mig att både bli glad och lite ledsen. Glad över att vi uppenbarligen har bra system för att upptäcka mat med för mycket bekämpningsmedel.

Men jag undrar också hur det är för importören, har dom nu 100 kilo Te el mer som dom köpt som måste förstöras? Jag längtar inte till när jag börjar importera när det gäller sånt.

Vad är dina tankar då du ser nya saluförbud och liknande?

l'm back

Annons:
Huygens
1/3/17, 10:21 AM
#1

Jag minns för några år sedan att asiatiska teers bekämpningmedel undersöktes. Dom kinesiska teerna var värst med ofta 10-12 olika bekämpningsmedel och några hade 15 och 18 olika bekämpningsmedel i sej.

Kineser är misstänksamma mot myndigheterna när det gäller livsmedel, då det är vanligt med fusk och gifter.

Jag vet att brittiska och australiska butiker har fått sätta gränser på 100 förpackningar/kund, för kinesiska turister köper stora mängder kondenserad eller torkad mjölk som dom tar tillbaka till Kina. Orsaken är den förgiftade kinesiska mjölken som gör att kineserna inte vågar drick inhemsk mjölk och inte heller importerad mjölk då den ofta är inhemsk som märkts "made in UK".

Jag undrar, är dom kinesiska "gröna" teerna verkligen gröna? Alla kinesiska gröna teer jag sett, har varit bruna teer när dom väl hälls upp i koppen. Jag har bara sett japanska gröna teer som verkligen är gröna i tekoppen.

Och hur är det med radioaktiv strålning? När dom började undersöka teerna från Japan pga Fukushima och jämförde med kinesiska, sägs det att dom kinesiska teerna ofta hade högra halter av radioaktivt material, (enligt en källa på nätet).

tlover
1/3/17, 10:30 AM
#2

#1 Det är för att de kinesiska teerna är rostad/wokadee istället för ångade som dom får en mer brun/grön ton i koppen istället för den, ibland knallgröna som japanska (ångade) teer får.

Japanska teer måste kollas för radioaktivitet men jag vet inte hur det är med Kinesiska, jag har ju inte importerat själv än så jag vet inte vilka prover som tas bara att prover måste tas.

Men av ditt inlägg gissar jag att du tycker det är bra med kontrollerna? Tänk om dessa inte funnits, hur mycket värre det skulle ha varit

l'm back

Huygens
1/3/17, 10:42 AM
#3

Vet du om vitaminer och annat bra tar stryk av rostandet, hur varmt blir det?

Ja, det är nog bra med kontroller. Ifall man upptäcker 15 ggr så höga halter i ett Te, som alla vet testas, kan man gissa sej till vad som sker utan tester.

Fram till 1940-talet var allt jordbruk ekologiskt och jag har hört dom som säger att alla bekämpningsmedel idag är onödiga. Det gick att föda 2 miljarder människor den gången, så med moderna maskiner och genom att inte lägga ner jordbruk, borde man kunna återgå till att sluta använda bekämpningsmedel. Dessutom livnär sej många människor idag på manuellt jordbruk utan gifter i sk utvecklingsländer.

Kuba har ju förbud mot allt bekämpningsmedel (tidigare handelsembargo mm) och är ett av dom få länder i världen som inte drabbats av den sk bidöden.

tlover
1/3/17, 10:49 AM
#4

#3 Vissa vitaminer, mineraler etc tar ju stryk, därför så innehåller vitt Te mer av dessa känsliga ämnen än Grönt te osv.

Alla gröna teer hettas ju upp så på det sättet är det ju ingen stor skillnad egentligen, möjligen så tar ångan mindre intensivt men antagligen är det ingen stor skillnad om det är nån

l'm back

Huygens
1/3/17, 11:02 AM
#5

Ok, ja det kan ju vara så att alla teer tar stryk. Jag har för mej att japanska gröna teer har kort Hållbarhet, kanske bara 6 månader? Jag antar att det skulle kunna bero på att det japanska är mindre hårt rostat?

När det gäller att importera från Kina, vet jag en bekant som blev lurad. Utan att vara för specidik, denne importerade föremål gjorda i trä. Det visade sej att alla föremålen hade någon eller några små sprickor, som om hela sändningen var kasserade föremål som sålts som riktiga.

Ett riktigt stort företag blir nog inte lurad, men en småkund som ej är viktig kan råka ut för dåliga produkter. Kanske måste man vara på plats för att säkert veta vad det är man köper?

Är Sverige för kallt för att man ska kunna odla Grönt te?

tlover
1/3/17, 11:23 AM
#6

#5 Alla gröna teer är lika hårt uppvärmt (förutom möjligen misstag då) då själva uppvärmningen är nödvändig för att skapa Grönt te och alla gröna teer mår bäst av att drickas inom 6 månader. Det är däremot något som inte brukar informeras med sämre teer vilket är vanligare från Kina då japanerna dricker upp det mesta av sitt eget Te.

Många träföremål från Kina spricker då det kommer till Sverige då vi har torrare luft här (vanligt när det gäller tebrickor tex).

Många svenska teimportörer är små men de flesta åker på resor för inköp. Problemet är ju att det är ju svårt att mäta halter av bekämpningsmedel på plats.

Man kan odla Te i Sverige men inte nog mycket och nog effektivt för att det ska täcka svenskarnas behov utan enbart till "fin drickning" möjligen

(Te som ska smaka gott ska helst inte utsättas för frost även om själva plantan klarar frost)

l'm back

Annons:
Pillerfrö
1/6/17, 4:19 PM
#7

Svaret måste ju vara Organiskt Grönt Te från Japan  :-)

Har själv ett par 100-grams påsar för findrickning under helgerna. Jag vägrar köpa kinesiskt Grönt te. Har hört att det var en skandal för några år sedan då ett kineiskt Te hade drygats ut med nedmald wellpapp. Tyvärr var pappkartongerna från ett lager på en kemikaliefabrik och över 50 japaner dog av förgiftning…

Det finns alldeles säkert bra Grönt te från Kina, men jag vill inte utsätta mig för det. Ssk som det nästan enbart finns supergott Grönt te från Japan - och Japan är ju bland de säkraste länderna på Jorden, om inte det mest säkra…

tlover
1/25/17, 9:04 AM
#8

Ett Te från samma leverantör i Kina har fått saluförbud fast för ett Svart te denna gång. 

Det kanske låter lite läskigt med ännu ett kinesiskt Te som får saluförbud (och jag tycker synd om Ehsans som än en gång får slänga massa te) men med tanke på att Kina exporterade 303125 ton (ja, ton) Te 2014 så behöver man inte vara rädd och slänga sitt svarta Te, även om det är från Kina. Är man osäker så kan man kontakta sin tebutik för att vara säker. att det inte är det Te man har hemma som är det som fått saluförbud.

Men än en gång, det är ju bra att vi har så bra kontroller i Sverige så att vi kan vara relativt säker när det gäller att dricka vårt te

l'm back

Silver83
1/28/17, 1:25 PM
#9

Nu har inte jag läst varenda kommentar i tråden, men hur har man koll på vilka teer det är saluförbud på? Kikade på sidan du länkade till, #0 , och där såg jag att ett förbud upphävts också. För att det är åtgärdat eller av annan anledning? Personligen har jag inte haft koll på sånt här tidigare, men ska definitivt kika in där med jämna mellanrum för att hålla mig uppdaterad.

tlover
1/28/17, 3:36 PM
#10

#9 jag prenumererar på info om livsmedel som har saluförbud (finns info på hemsidan hur man gör) men för vanliga konsumenter så spelar det ingen roll egentligen då dessa teer inte får säljas. Blir man misstänksam kan man fråga sin butik, jag har själv kontaktat min grossist ifall jag är osäker

l'm back

Upp till toppen
Annons: