Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 428 ggr
tlover
2017-02-28 09:56

Höga förväntningar vid köp av nya teer

Hur är ni när ni testar nya teer. 

När jag får nya teer (jag skriver får eftersom det är oftast så att jag testar nya teer genom teprover från grossister numer) så tycker jag det är riktigt spännande, jag blir glad och det rent utan spritter i kroppen då jag tänker på att testa det nya teet.

Sen när jag testar det är det sällan så gott, om inte det är från min favoritgrossist. Om det är för att jag har för höga förväntningar eller om det är så att jag helt enkelt har otur och får prover på Te som inte är så bra vet jag inte men jag blir lika besviken varje gång.

Hur är det för dig när du testar ett nytt Te, är det över eller under dina förväntningar? Är det spännande eller har det blivit vardagsmat?

l'm back

Annons:
tlover
2017-02-28 10:00
#1

Nu när jag tänker på det så kommer jag på att det ofta är samma då jag går in i en fysisk tebutik. Jag är glad och tycker det är spännande att gå in men när jag väl letat ett tag så hittr jag inget förutom "rabarber grädd" eller liknande.

Finns det något Te av bättre kvalité är det sällan jättebra kvalité utan något mellanting eller så är det satt jättehögt pris på det.

Undantag finns däremot

l'm back

sp0ngeb0b
2017-02-28 10:44
#2

Jag är faktiskt riktigt dålig på att prova nya teer. Köper i princip alltid samma sort som jag brukar. Har dessutom så många teer hemma så det känns ovärt att köpa nya sorter, så när jag köper nytt är det bara gamla vanliga favoritsorter som jag vet kommer gå åt. Oftast när jag testar nytt är det för att jag fått det i present och då luktar jag på det och förväntar mig att det ska smaka som det luktar. Oftast smakar det enligt mina förväntningar.

TatsuOni
2017-02-28 12:01
#3

När jag beställer nya teer så har jag höga förväntningar och tja, lite utav "unge på julafton" känslan😛 Än så länge så har jag varit nöjd, men så har jag också beställt teer som "borde tilltala" mig, då jag har läst på om smaken innan och mest beställer Grönt te.

När jag får nya teer utav andra så har jag inte lika höga förväntningar. Dels så är dessa teer köpta i en fysisk tebutik/butik som råkar sälja b la Te och håller därför inte samma kvalitet. Dels så är det ofta smaksatta teer. Ibland är dessa bara smaksatta med aromer, men ibland så har jag blivit positivt överraskad av att de faktiskt varit smaksatta med "riktiga grejer." T ex så fick jag några mindre tilltalande teer i julklapp och ett Grönt te med smak av citrus som jag var skeptiskt till, men som var god och utav bättre kvalitet än väntat.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
2017-02-28 13:01
#4

#3 Är väl kanske därför jag blir besviken, jag dricker i princip bara teer som ajg har i min butik och  jag köper i princip bara in teer som jag testat så det är prover från grossister eller hemma hos annat folk som jag testar nytt så då är det ju inte jag som väljer

l'm back

TatsuOni
2017-02-28 14:57
#5

#4 Sedan så har nog du som äkta tenörd lite högre krav på kvalitet än många andra😉


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Garm
2017-02-28 15:10
#6

Jag testar alltid nya teer med spänning, men mina förväntningar är oftast inte allt för höga. Jag vill inte skruva upp teet för mycket innan jag provat det. Smakar det gott och över mina förväntningar blir jag riktigt glad och dricker teet extra ofta i början. Smakar teet inte så gott som jag hoppats, eller rent av dåligt, blir jag nog lite besviken, men det går fort över med en axelryckning och jag ger bort det eller glömmer bort det.

Jag har svårt att känna av smakerna ett Te beskrivs med, om det inte är en väldigt tydligt bär-, eller frukt-te t ex. De neutrala teerna med sina toner av ditt och datt känner jag inte alls av. Jag kan aldrig beskriva smakerna av ett rent Te.

Annons:
Tarotstollan
2017-02-28 22:46
#7

Vet inte riktigt vad jag skall svara på det…Jag förväntar mig att teet skall vara gott när jag köpt det i en Te affär och luktat på det.
Var i en annan affär en gång istället för min vanliga Te och kaffebutik. Jag köpte några olika smaksatta teer och när jag kom hem och testade deras Mango Te så var det vidrigt, det var så skarpt i smaken att det gick inte att dricka det.
Fick reda på senare att de tydligen använder konstgjorda smakämnen och inte naturlig smaksättning. Efter det har jag aldrig köpt Te hos dem utan går till den vanliga butiken.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

sjukkatt
2017-03-10 05:52
#8

#7 Vilken tebutik? Är det här ett vanligt fenomen? Jag hade ingen aning om det här..

För mig är det viktigt att få känna och lukta på det Te jag funderar på att köpa, men för det mesta så blir det ändå samma som innan. Jag försöker köpa på mig nya, men blir så lätt besviken. Jag har nog lite för höga förväntningar..

tlover
2017-03-10 07:58
#9

#8 de flesta teer smaksätts med aromer, bitar av frukt och liknande är mest där som prydnad. Det är logiskt egentligen, många av de smaker som finns i smaksatta teer skulle antingen ta för lång tid innan smaken skulle märkas (eller om man hade kvar teet så länge skulle det bli beskt) tex flera kryddor. Eller så skulle teet bli dåligt av det riktiga smakerna (tex "grädd"). Du ska kunna be om att få veta innehållsförteckning om du vill (lagkrav).

l'm back

amandatherese
2017-03-10 12:20
#10

Jag brukar få teer i födelsedagspresent/julklapp eftersom folk i min omgivning vet att det är något jag gillar. Brukar oftast inte ha någon vidare förväntan när jag ska smaka på teer om det inte är ett Te jag själv köpt i favorittebutiken :)

Upp till toppen
Annons: