Annons:
Etikettövriga-tesorter
Läst 1015 ggr
tlover
3/5/17, 8:42 AM

Vitt te vs gult?

Nu pratar jag inte om liptons yellow label utan om tesorten gult te.

Både Gult te och vitt Te anses ju vara väldigt lyxiga Tesorter men dom smakar lite olika. Vilken tycker du är godast vitt Te eller Gult te?

l'm back

Annons:
tlover
3/5/17, 8:43 AM
#1

Själv tycker jag att Gult te vinner över vitt Te, inte för att vitt Te inte är gott, det gula är bara godare helt enkelt

l'm back

Tjeja
3/5/17, 8:49 AM
#2

Ingen aning! Har aldrig smakat som jag vet om / minns. Men skulle gärna vilja prova och se. Går det att ha mjölk i de sorterna utan att mjölken skär sig o smular? Varför anses dessa sorter lite lyxigare?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
3/5/17, 9:04 AM
#3

#2 Det går väl att ha mjölk i det men det är så milda smaker så att du känner nog bara smaken av mjölk då.

De anses bland annat lyxigare eftersom båda var odlat enbart för kejsaren förr. Än idag är dom lite ovanliga och det gör ju sin del i att det anses fint.

Delvis är det för att det är de nyutslagna bladen och/eller knoppar som används i båda sorterna och det är dessa som anses finast även när det gäller andra Tesorter (tex svart el grönt).

Delvis är det också att det inte går (vad jag vet) att göra mekaniskt, då ökar ju priserna.

Sen så var tillverkningsprocessen länge hemlig när det gäller Gult te så det produceras vad jag vet bara i Kina.

Detta då förutom smaken, det är många fina toner i dessa teer, om än milda toner så dom klarar inte av smaksättning, mjölk eller liknande på samma sätt som tex svart te

l'm back

Tjeja
3/5/17, 11:09 AM
#4

Bra förklarat, tack! 😊 Men vad är det som ger färgerna (avsaknad av) färg i de teerna och hur skiljer det sig mellan vitt och Gult te?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
3/5/17, 11:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Torra bladen

Vitt te: Bladen har vita fjun därav namnet, dessa vita fjun finns på alla teblad som är aldeles nyutslagna, du kan även hitta det på tex Svart te (där kallas det Pekoe)

Gult te: bladen är gröna men har en gulaktig ton, detta är pga en period av vila under produktionen som Grönt te inte har. Detta är egentligen en mild form av oxidering och därav färgen.

Drycken

Vitt te: Själva drycken av vitt Te kan variera från näst intill genomskinligt, grönt till ljusbrunt. Anledningen till att det kan vara ljusbrunt är för att även om bladen inte ska vara oxiderade eftersom vitt Te till skillnad från grönt inte hettats upp innan torkning.

Gult te: Färgen på drycken varierar mellan grönt och gulgrönt snarare än att vara helt gul. Men namnet "gulgrönt te" skulle nog vara för krångligt 😉

På bild, först Huo shan huang ya som är ett Gult te sedan pai mu tan king som är ett vitt te

l'm back

TatsuOni
3/5/17, 11:32 AM
#6

Jag har bara smakat vitt Te, så gult står på min "att prova lista". Vitt Te gillar jag i alla fall🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Tarotstollan
3/5/17, 5:10 PM
#7

Har bara druckit vitt Te och det smakade ingenting, så det var ingen höjdare för mig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[nevamisse]
3/13/17, 9:31 PM
#8

Har smakat vitt Te. Visste inte ens att det finns Gult te.

Upp till toppen
Annons: