Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 399 ggr
tlover
2017-03-26 11:22

Vilken är din favoritstorlek på teblad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken är din favoritstorlek på teblad?

När man gör Svart te så brukar det kategoriceras in i 4 storlekar. Whole leaf, broken, fannings och dust, Whole leaf, är som det låter hela blad. Broken är hela blad brutna i 2-3 delar. Dust är det som finns i tepåsar (det allra minsta) och fannings är det som är mitt emellan broken och dust (vilket man kan hitta i finare tepåsar).

Det finns också tex CTC som snarare är en produktions process men det ger en speciell storlek/form på bladen (Se bild av USAGI-WRP med creative commons licens 3.0)

Så vilken är din favoritstorlek på teblad?

l'm back

Annons:
tlover
2017-03-26 11:25
#1

Hela blad  helt klart

l'm back

[PeterTM]
2017-03-26 12:02
#2

Jag tycker att "broken" är bäst, inte för att hela blad skulle vara sämre, men svårare att få in i en tekula för mig, särskilt om det är en liten tekula för en mindre kopp. Dust är inte Te tycker jag och helt hopplöst att hantera, både i Tepåse (de läcker ofta) och i lösvikt.

Scorpio97
2017-03-26 12:19
#3

Jag tycker hela blad samt broken är finast och "känns bäst". Men rent smakmässigt märker jag ingen skillnad så det har inte jättestor betydelse.


//Jessie

TatsuOni
2017-03-26 12:25
#4

Har inte riktigt funderat på det innan, så svarade annat, men jag tror nog ändå att det är hela. Broken kommer nog på en andra plats.

Å andra sidan så klassas väl Matcha som dust? Eller det kanske är en helt egen kategori? Är inte förtjust i påste, men älskar matcha😍


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
2017-03-26 12:32
#5

#4 Det är en egen kategori, det är medvetet malt vilket inte dust är (så annat, så du svarade "rätt")

l'm back

TatsuOni
2017-03-26 12:35
#6

#5 Tack! Då blev jag lite klokare idag också👍


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
tlover
2017-03-26 12:36
#7

Kom på att det säkert finns dust som är krossat också men det är fortafarnde större bitar än matcha

l'm back

Upp till toppen
Annons: