Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 439 ggr
tlover
3/29/17, 8:58 AM

Ranka de sex tesorterna

Jag vet det är omöjligt men försök att ranka de sex tesorterna (svart Te, Grönt te, vitt Te, Gult te, Oolong och pu-erh) från bäst till minst bäst (för dåligt Te finns ju inte eller? 😉)

Skriv gärna varför och hur det har ändrats med tiden

l'm back

Annons:
tlover
3/29/17, 9:03 AM
#1

Okej här är min rankning

  1. Grönt te: För det är helt enkelt så varierat och har dessutom gudanektarn matcha

  2. Pu-erh: Så mycket smak, så underbart. Iallafall om du inte köper den allra billigaste sorten

  3. Oolong: Jag menar hur ljuvlig är inte lagrad Oolong eller ginseng Oolong?

  4. Gult te: Som Grönt te fast lite mindre varierat, såklart är ju det en vinnare

  5. Svart te: Klättrar över vitt Te tack vare yi mei ren (som är slut :( )

  6. Vitt te: Det är minst varierat och hamnar därför sist, Men sist efter 5 så underbara Tesorter är ju inte fy skam heller.

    Det har ändrats lite med tiden, Pu-erh har ändrats mest som varit både först och sist. Svart te har främst varit sist men klättrat tack vare yi mei ren. Fast på stenåldern innan jag testat så många olika Tesorter hamnade den först.

l'm back

TatsuOni
3/29/17, 12:26 PM
#2

1. Grönt te. För att jag älskar Grönt te och det finns så många goda gröna teer. Dessutom så är Matcha mitt favoritte!

2. Oolong. För att det är så otroligt gott!

3. Pu-erh. Ljuvligt gott! Hade svårt att välja mellan Oolong och Pu-erh för en andra plats.

4. Vitt Te. Också väldigt gott även om jag inte har smakat så många sorter.

5. Svart te. Också gott, men teerna ovanför är ännu godare.

6. Gult te. Helt enkelt för att jag ännu inte har testat något gult te🤪

Pu-erh är det som har klättrat för mig. När jag först köpte det så var jag inte alls imponerad, men nu är det har lagrats ytterligare så har jag verkligen fastnat för det!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Garm
3/29/17, 2:17 PM
#3

Det är svårt att ranka teer tycker jag, men jag gör ett försök.

1. Svart te. Det är det Te jag dricker mest och det finns så många goda sorter.

2. Pu-erh. Har klättrat på listan då jag föll totalt för de smakprov jag fick samt de två Pu-erh jag fick av min bror. Borde nog egentligen kanske stå först…

3. Oolong. Mycket gott, men dricks nog mer sällan an vad jag egentligen vill.

4. Grönt te. Finns några goda varianter jag gärna dricker.

5. Vitt Te. Tycker inte direkt det smakar något, men det kan ju vara för att jag druckit helt fel varianter?

6. Gult te. Har jag aldrig provat.

Expat-Tokyo
4/1/17, 10:34 PM
#4

Ahum… Min egen smak då… Kallt: 1. jasminté - eg Grönt te med parfymering. 2. Grönt te med den där underbart örtiga smaken och mummiga beskan :-) 3. Oolong 4. Matcha - eg Grönt te, igen… 5. Svart te - ssk Darjeeling TGFOP (då det finns att få tag i) men Lipton Yellow Label funkar Varmt: 1. Sencha - Grönt te 2. Darjeeling (alla sorteringar) 3. Lapsang Souchong med underbar smak av krut, rök och bättre whiskey 4. Matcha - Grönt te 5. Så många underbara kinesiska téer…

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Upp till toppen
Annons: