Annons:
Etiketttips-råd
Läst 917 ggr
sp0ngeb0b
5/10/17, 12:10 PM

Utgångsdatum?

Hej allihopa!

Nu har jag en fråga till er som vet lite mer om Te. Jag undrar om Te går ut dvs. blir gammalt eller dåligt om det står för länge? Har nämligen en påse Te som jag fick för minst 1,5 år sedan (kan vara 2,5 också - det var i alla fall en julklapp och det var inte 2016).  Dricker av det ibland men det är inte slut än. Tänker att eftersom det är torkat bör det hålla länge, men man vet aldrig. Kan vara bra att veta i framtiden också 🙂 Tacksam för svar!

Annons:
Carmarino
5/10/17, 12:52 PM
#1

Det beror ju lite på hur det har förvarats. Har det inte blivit fuktigt och börjat mögla så borde det inte vara någon fara. Smakar det dessutom bra så hade jag inte tvekat att dricka det, men om du tycker att smaken försämrats så är det nog bara att kasta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
5/10/17, 1:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Te blir inte farligt bara för att det går ut (om inte det förvarats galet så att det tex börjat mögla) men det kan börja smaka dåligt (tex Grönt te kan smaka bara hö efter ett tag m,m)

Mycket hänger ju också på förvaringen men generella hållbarhetstider följer med på bilden nedan.

Så det första du ska göra är att smaka om det smakar ok fortfarande. Gör det inte det så behöver du ändå inte kasta det du kan använda det för att ta bort dålig lukt eller liknande

edit: det är alltså efter inköp inte produktionsdatum. Te i butik hålls ofta i större kvantiteter vilket gör att Te håller bättre

l'm back

sp0ngeb0b
5/10/17, 2:48 PM
#3

Tack för svaren! Smaken kan ha försämrats, minns inte exakt hur det smakade för 1,5 år sedan haha. Men det smakar inte illa, och det är definitivt inte mögligt. Det är ett Grönt te, så enligt bilden gick det ju ut för 1 år sedan 😂

Powernap
5/12/17, 7:51 AM
#4

. Hur tar jag bort ett ångrat inlägg? Under "hantera" finns bara "Publicera" .

tlover
5/12/17, 8:13 AM
#5

#4 Bara admin kan göra det men jag tar bort det om du vill

l'm back

Powernap
5/12/17, 1:42 PM
#6

Tack för svar. Om jag märker att det bli "goddag yxskaft" så kan jag radera allt och bara publicera en prick eller dylikt. Det här måste ju hända fler än mig. :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: