Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 583 ggr
Powernap
5/15/17, 2:40 PM

Hur länge räcker ert te?

Hej, Se tre frågor nedan. För enkelhetens skull så avser jag me ordet Te, det som i folkmun kallas för Te (även ört). Finns det något bättre och mer korrekt ord? 1. Hur länge räckert ert Te som ni har hemma förutsatt att ni dricker i vanlig takt och inte köper något nytt? 2. Hur många sorters Te har ni hemma? 3. Hur gammalt är ert äldsta Te och är ni stressade över att det ska tappa smaken innan ni hinner dricka upp det?

Annons:
TatsuOni
5/15/17, 2:47 PM
#1

1. Det beror helt på vilket Te och hur mycket jag har köpt utav det, men någon till några månader.

2. Beror på vad du räknar som testorter. Men jag har svart, grönt, Pu-erh och olika örtteer. Dem flesta i flera varianter.

3. Ingen aning… Har nog något Te som är något/några år stå undangömt i skåpet. Det innebär att det är ett/några te/teer som jag har fått och inte blivit så förtjust i.

Stressar inte över att sådana teer ska tappa smaken. Har jag inte druckit upp det på så länge så är det ingen förlust att kasta det. Fast oftast så försöker jag att ge bort teer som jag inte är förtjust i, till någon som kan uppskatta dem bättre.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Powernap
5/15/17, 2:49 PM
#2

Jag har Te hemma som räcker i cirka 3 månader. Jag försöker bromsa mig ibland när jag handlar för att det inte ska bli för mycket. Jag har 25-30 sorter och det rör sig i kvantitet från en Tepåse till 400g av varje sort. Mitt äldsta Te är inköpt/öppnat 2016. Jag försöker att förbruka dessa i en lite högre takt så de inte ska hinna bli dåligt. Jag förvarar allt Te i förslutna plastpåsar förutom ett tjugotal påsar som jag har i min telåda.

tlover
5/15/17, 4:11 PM
#3

1. Då jag köper Te i olika storlekar (från 10g till 500g) så det kan ta allt från nån vecka till år

2. Räknar man in Örtte och inte det jag har hemma för butiken så har jag väl ca 15 sorter hemma, allt från prover från grossister (ca 10g) till storpack

3. Från 2010 tror jag men jag är inte rädd att det ska tappa smaken då det är ett Pu-erh (tror faktiskt jag både har ett gröt och svart Pu-erh hemma från 2010)…

Eller jag har också ett från 2001 tror jag men det har varit ett visningste på mina provsmakningar så det vill jag nog inte dricka (många som tagit på det)

l'm back

sp0ngeb0b
5/16/17, 5:20 PM
#4

1. Mina teer brukar hålla ganska länge för att jag har så många sorter haha. I perioder brukar jag ha en favorit som går åt som smör, vilket ju också bidrar till att de andra inte går åt lika mycket. 

2. Jag vet inte ens hur många sorter jag har. Alla är inte mina heller, även om det bara är jag som dricker Te här. Men jag har minst 5 påsar med löst Te, och sen har jag säkert minst 10 sorters påste. Dock är mycket av det mina föräldrars (bor i deras hus) som de har haft hur länge som helst. 

3. Som sagt har jag en hel del av mina föräldrars gamla teer som säkert är uråldriga. Men mitt egna äldsta Te är ett Grönt te med smak av mango som jag fick för 1,5 år sedan. Det har jag varit lite orolig över att det skulle tappa smaken eller bli äckligt men det har hållt ganska bra. Dock är det nästan slut nu.

Silver83
5/16/17, 8:01 PM
#5

1. Mina teer räcker ganska länge, men på grund av att jag har ganska många sorter. Dock dricker jag ganska mycket Te också, både hemma och på jobbet, och de flesta av mina vänner dricker också Te, så det går alltid åt när jag och/eller vänner är hemma.  

2. Beror på hur man menar, men har roiobos, grönt, vitt, gult, svart, frukt, ört, Chai, påsteer, lösteer, pulverteer etc. etc. Det finns så mycket att välja på och så fort jag hittar nåt Te jag inte har som verkar intressant så måste jag prova :) 

3. Jag är inte stressad av att det ska tappa smak. Har dock inte koll på hur gammalt det äldsta är. Finns teer som jag inte direkt fastnat för, men då såna jag fått i present. Det är oftast vanligt earl grey Te, och jag har några påsar som står. Men är det nån vän eller liknande som gärna vill ha, så får de ta med sig hem. Mitt så kallade bjud-te, eftersom många helst vill ha vanliga teer istället för de med smak eller "konstiga" teer.

Upp till toppen
Annons: