Annons:
Etikettte-och-hälsa
Läst 914 ggr
tlover
8/9/17, 8:51 AM

Har du upplevt något negativt med te?

Har du märkt någon negativ bieffekt av att dricka Te någon gång?

Tex jag kan inte dricka för mycket Koffein på fastande mage så dricker jag Matcha långt efter senaste måltiden så kan jag bli dålig.

Jag har nån gång då och då märkt av abstinensbesvär men inte så jättemycket

l'm back

Annons:
_Fisken
8/9/17, 9:01 AM
#1

Jag har. Dricker jag Te på kvällen får jag springa på toa hela natten. Finns inget Te som inte driver på så hemskt?

tlover
8/9/17, 1:40 PM
#2

#1 inget Te men några örtteer. Tex Rooibos ("rött te") men en hel del örtteer är också urindrivande.

Man ska däremot tänka på att

När det gäller Te så är det till stor del vana, när man är van att dricka koffeinhaltiga drycker så tar man upp 80% el mer av drycken så det är max 20% som drivs ut.

Dricker man mer kommer man att kissa mer, det gäller alla drycker. Dricker man inte Te ofta så kan man glöma bort att 1 kopp Te ändå är ca2½ dl vätska (beroende på kopp). Så man kan minska ner på vatten el liknande. Annars får man kissa mer på samma sätt som att man får kissa mer av 2½ dl extra vatten

l'm back

_Fisken
8/9/17, 2:05 PM
#3

Tack för redogörelsen. Det var grönt te+Mint denna gång jag drack. Det kan ju ha druckits tsm med en hel del vatten före. Men jag upplevde att det var teet. Jag ska testa igen.

TatsuOni
8/9/17, 2:35 PM
#4

Nej, inte utav Te. Däremot när jag har blivit bjuden på påste hemma hos folk och tillverkarna har petat ner socker i teet så har jag blivit dålig🤓 Men det är ju inte Te som jag har blivit dålig av då.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Fransu
8/13/17, 11:06 AM
#5

Nej, det tror jag inte. Visst, jag får gå upp och kissa på natten efter min stora kvällskopp Örtte. Men det är lite meningen eftersom mina urinvägar mår bättre av det.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fransu
8/13/17, 3:51 PM
#6

TS, på vilket sätt vilket sätt kan du bli dålig av Matcha?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
tlover
8/13/17, 4:01 PM
#7

#6 dålig i magen. Men det blir jag av allt som är så koffeinrikt på fastande mage

l'm back

sp0ngeb0b
8/14/17, 1:33 PM
#8

Jag märker verkligen av att det är Koffein i Te, att det verkar vätskedrivande. Har minimal blåsa och blir alltid extra kissnödig när jag har druckit Te. Det kan sitta i någon timme efteråt. Märker också när jag dricker Te, framförallt på morgonen, att det på något sätt får igång tarmarna så jag brukar få springa på toa innan jag ens hinner dricka upp. Men tror också det har med Koffein att göra, har hört att det är vanligt bland kaffedrickare.

_Fisken
8/14/17, 1:57 PM
#9

Googlar jag tycks koffeinets påverkan på kissrutinerna vara omtvistat. Jag upplever dock en höjning. Då kommer frågan; Finns koffeinfritt Te? TS vet nog….

tlover
8/14/17, 2:01 PM
#10

#9 Nej, om inte man tagit bort koffeinet men naturligt finns det inte. Men koffeinfritt Örtte finns även om vissa örtteer har Koffein i sig (tex yerba mate)

(edit: men även Te som man tagit bort koffeinet från kan man inte få helt koffeinfritt men det är så nära som det går)

l'm back

Upp till toppen
Annons: