Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 804 ggr
Garm
9/18/17, 3:44 PM

Hur mycket te dricker du per dag?

Hallå alla tedrickare! Igår satt jag och funderade på hur mycket Te jag egentligen dricker på en dag och kom fram till att det är nog väldigt mycket.

Den mugg jag använder mig av rymmer fyra deciliter och jag snittar 4 till 7 muggar om dagen. Det blir alltså mellan 1,6 till 2,8 liter Te per dag! (Om jag inte räknat fel såklart, mitt siffersinne är inte det bästa)

Hur mycket Te får ni i er per dag?

Annons:
Carmarino
9/18/17, 4:37 PM
#1

Min mugg rymmer ca 0,5 liter, och jag dricker nog bara drygt en mugg (uppdelat på två gånger), så det blir kanske 0,6-0,7 liter per dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
9/18/17, 4:39 PM
#2

0-1,5 liter ungefär beroende på vad jag hinner. Vissa dagar hinner jag inte dricka Te alls och vissa dagar hinner jag dricka endel. Mest dricker jag om jag gör Gong fu cha på ett Te som man kan göra flera omgångar på. Den tekannan är på ca 1,5 dl (kopparna på 30ml) och vissar teer kan jag brygga 5-10 ggr på samma Te. Ibland kan man ju hunnit dricka en (större) kopp Te innan också.

Förr drack jag mer men sen började jag dricka ur mindre koppar och Tekannor och då blev det på en mer vettig nivå.

Mitt tips är om man vill dricka mindre så kan man skaffa mindre koppar och Tekannor, gärna fina såna och bättre Te. Då känns det som om man dricker mer än vad man gör för då njuter man mer.

l'm back

TatsuOni
9/18/17, 5:39 PM
#3

0,5 l till 1,5 l skulle jag tro.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Garm
9/18/17, 6:52 PM
#4

Min tekonsumtion ligger alldeles för högt, men det är ju så gott! Dricker både ful-te och finare teer. Jag borde nog använda en mindre mugg dock, som du säger tlover..

Jag behöver alltså hitta en rundad kopp med tjocka kanter, som ligger på ungefär 2dl. Någon som har något tips om var jag kan hitta något liknande? Har tyvärr lite särskilda krav på min mugg/kopp. Det GÅR ju visserligen att fylla min nuvarande mugg till hälften, men jag skulle nog långsamt återgå till full mugg efter en tid.

tlover
9/18/17, 8:21 PM
#5

#4 jag har en grossist jag kan beställa styckvis från som jag snart ska beställa från. Jag ska kolla där. Jag tror dom har haft liknande iallafall

l'm back

Garm
9/18/17, 9:39 PM
#6

#5 Det låter underbart! Har du någon bild?

Annons:
[colors_]
9/19/17, 12:05 AM
#7

#0 Jag dricker oftast en mugg Te om dagen, och håller mig till det max. Vill inte börja missbruka teet, hehe. Blir väl 4-5 dl om dagen alltså skulle jag tro. Förr drack jag minst 0,5 liter läsk om dagen ett tag, men började med Te istället, och märker att läsken är mycket mer beroendeframkallande, antagligen pga sockret. Så är glad att Te finns på det sättet!

tlover
9/19/17, 3:34 PM
#8

#6 Skickar PM

l'm back

Tarotstollan
9/20/17, 9:28 PM
#9

Mina muggar jag använder rymmer ca 4 dl och de behöver vara så stora för annars blir det för sött med sötningsmedlet.
Så jag dricker mellan 16 - 32 dl Te om dagen. Inget jag känner att jag behöver dra ner på!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Garm
9/21/17, 11:06 AM
#10

#9 Du får mig att känna mig mindre abnorm i mitt tedrickande 🙂 Jag har dragit ner ungefär hälften nu, men jag vet inte om det kommer hålla. Det kändes bara så otroligt mycket med nästan 3 liter Te om dagen. Jag dricker dock inget extra vatten eller annan vätska utöver det.

[colors_]
9/23/17, 9:04 AM
#11

#9: det var mycket Te. Vad använder du för sötningsmedel? Jag brukar ha en bit rörsocker (sånt där brunt socker) eller lite honung, samt liite mjölk.

sp0ngeb0b
9/23/17, 9:46 AM
#12

Väldigt olika här. Mina muggar jag använder rymmer mellan ca 3-5 dl. De största (5+ dl) använder jag rätt sällan, det är mest om jag ska mysa i sängen framför någon serie och har väldigt mycket te-feeling. Men alltså jag tror nästan att jag är beroende (koffeinberoende?) för jag brukar alltid få cravings av Te på morgonen och på eftermiddagen, ibland till och med huvudvärk och det hjälper med Te. Eller så är det placebo haha. Oavsett så blir det nästan alltid en kopp Te till frukost och en efter jobbet. Är det lugnt på jobbet kan jag dricka några koppar under dagen också och där är glasen jag brukar använda ca 5 dl tror jag. Så oftast minst 3 dl, max 2 liter per dag 🙂

Tarotstollan
9/23/17, 10:28 PM
#13

#11. Hermesetas.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
lunaticIam
10/11/17, 11:05 AM
#14

0,5 - 2 liter om dagen ungefär!

Upp till toppen
Annons: