Annons:
Etiketttips-råd
Läst 3978 ggr
Luju
2012-03-01 22:52

Förvaring av te

Det står alltid mycket om hur man ska förvara sitt Te. I plåtburk, svalt, i pappåse… Hur förvarar du ditt Te? Och har du märkt någon skillnad på tesmaken beroende på hur du förvarat teet?

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Annons:
ks.gerbil
2012-05-16 15:20
#1

ger denna tråd en andra chans Glad vi hemma förvarar teet i sådna här ikea burkar http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00030262/ använder en sån som sandbad till gerbilerna också för den delen Tungan ute

Gerbil-hemsidan hittar du R

Bamse 08
2012-05-16 15:33
#2

V har de kvar i kartongen.

What doesn't kill you makes you stronger.

Jofiel
2012-05-16 15:43
#3

Jag har för det mesta kvar teet i kartongen eller påsen. Ibland lägger jag över det i någon plåtburk men jag tycker inte det blir någon skillnad på smaken.

ks.gerbil
2012-05-16 15:50
#4

jag behöver kartongerna för gerbilerna har kiromania som är en sjukdom man har om man heter kiro som kan vara smittsam och så kan även burkompisen få den, har man den så behöver man gnaga hela tiden Flört

Gerbil-hemsidan hittar du R

Luju
2012-05-21 23:59
#5

Ks.gerbil, hehe :) Själv försöker jag använda burkar så mkt det går, men måste fylla på mitt burkförråd känner jag, då det börjar bli lite för mkt Te och för få burkar. Har nu istället lagt löstepåsarna i var sin 2L plastpåse med återförslutning och hoppas på det :) än så länge har jag ej märkt ngn skillnad

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

[Vargöga]
2012-05-22 07:03
#6

Har kvar i kartongerna om det är tepåsar. Köper jag löste så lägger jag de i en plåtburk.

Annons:
vaanjja
2012-05-22 08:38
#7

Beroende på vilket Te det är lägger jag i burk eller har kvar i påsen/kartongen. Påste får ligga kvar för de brukar ha rätt fina brukar. Tycker att löste-påsarna blir så trasiga efter några gånger så jag häller över dom i personliga plåtburkar som jag köper på loppis. Glad Men om man köper från en tehandel brukar man få rätt fina påsar så då får det ligga kvar! Bara man är noga att stänga påsen brukar det gå bra.

ks.gerbil
2012-05-22 13:26
#8

mamma tycker inte plåtburkar är bra Tungan ute

Gerbil-hemsidan hittar du R

Lillamor
2012-08-12 15:26
#9

Löste har jag i plåtburkar men jag teipar fast tesorten + datumetn under loket. påste är kvar i kartongen.

Ni glömmer väl inte att teet håller näringen bara i ett år.

ks.gerbil
2012-08-12 17:31
#10

mamma tycker det typ är ohygeniskt att ha den i plåtburkar inte för jag och pappa tycker likadant men det går inte övertala henne :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

Tarotstollan
2012-08-12 21:33
#11

Oavsett hur teét är förpackat tömmer jag över det i en plastpåse, försluter bra och sen stoppar jag tillbaka plastpåsen i förpackningen.

Har haft Te liggandes i papperspåsar (utan plastpåse) från Te affären eller när jag köpt löste och lukten och smaken försvinner mer och mer, efter ca 6 mån fanns ingen lukt kvar och teét är helt smaklöst.
Detta är teér som jag inte dricker så ofta, annars hade jag aldrig haft Te kvar så länge.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lillamor
2012-08-13 11:47
#12

Vi får bli mer duktiga på att fråga i tebutiken när teet inköptes eftersom det håller bara ett år (näringsmässigt) och det inte finns någon hållbarhets datum på påsarna.Glad

Upp till toppen
Annons: