Annons:
Etiketttetillbehör
Läst 14989 ggr
Bamse 08
3/18/12, 9:41 AM

Ingefära

Hej!

Är det nåfon här som har prövat att ha ingefära i sitt Te?

Om ja, var det gott? Glad

What doesn't kill you makes you stronger.

Annons:
fridelfina
3/18/12, 11:20 AM
#1

Ha ingefära I sitt Te? Ibland gör jag Te AV ingefära och ja, det är gott! Lite starkt kan jag tycka som inte gillar speciellt starka kryddor. Men det kan man justera med hur länge man har i ingefäran i teet. Ibland fuksar jag och har Friggs citron & ingefärste, det är också gott. Det är jättegott att ha lite honung i teet med ingefära, det tar bort lite av det starka.

Jag dricker ju aldrig kokhett Te, och honung har jag lärt mig att man ska ha i när teet har svalnat lite, för annars försvinner det nyttiga med honungen!

 
 

Maria
3/18/12, 2:53 PM
#2

Jag köper ett Grönt te som har torkade små ingefärsbitar i och det är ljuvligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Yin&Yang
3/18/12, 4:46 PM
#3

Har haft ingefära och honung, mycket gott! :)

Bamse 08
3/18/12, 4:51 PM
#4

Jag kanske skulle pröva det Glad

Ska kolla sen om vi har någon ingefära i kylskåpet.

What doesn't kill you makes you stronger.

Yin&Yang
3/18/12, 4:54 PM
#5

Gör det :)

Bamse 08
3/18/12, 5:12 PM
#6

Så, vi hade ingefära Skrattande

Så nu har jag gjort lite Te med ingefära och citron Glad

What doesn't kill you makes you stronger.

Annons:
[Aquelegia]
3/18/12, 5:29 PM
#7

Ingefärste är absoluta favoriten vid magont, halsont, förkylning med mera. Dricker det helst lite avsvalnat då det är ganska skarpt/starkt i smaken. Inget socker eller något, kanske en skvätt citron i.

saraBvB
3/18/12, 6:27 PM
#8

Gör lite Chai inspirrerat ibland med ingefära, kanel, kardemuma ofta på kvällen eftersom jag inte riktigt klarar av att dricka Tein på kvällen.

[luneri]
3/19/12, 8:52 PM
#9

Jag brukar koka vatten med färsk ingefära. Det blir lite starkt, men gott.

[Alenzi]
3/19/12, 9:21 PM
#10

Som andra skriver, det är fantastiskt gott med Te på ingefära, speciellt i förkylningstider :) Hopkok med citron, ingefära och honung = mums!

Lodis
3/19/12, 10:16 PM
#11

Torkad ingefära brukar jag dricka. Men jag har inte provat färsk.

#9 Hur mycket färsk ingefära till ett par koppar? River man den?

patronsaint
3/20/12, 10:06 AM
#12

Har alltid färsk ingefära och sojamjölk i mitt Te :D

I want to be like the patronsaint of reality.

[luneri]
3/21/12, 12:32 PM
#13

Jag fyller en ca 2 liter kastrull med vatten och hackar rätt stora ingefärsbitar som jag lägger i vattnet. Jag tar alltid på en höft, men ca en cm bred från själva roten så får det koka med vattnet i ca fem minuter eller mer om man känner för det (svag värme).

Jag låter teet sedan stå under dagen med ingefärsbitarna i. det blir starkare ju längre bitarna får vara i.

Jag dricker det några gånger under dagen.

Annons:
PennyIIXC
3/21/12, 8:37 PM
#14

Finns en thaibutik här där jag bor, som har något som heter "ingefärs-latte" (översatt), som är väldigt starkt med oj så gott! Det bränner ner i magen, men med honung blir det jättegott och det ska vara bra för matförbränningen också. :)
Det är ett pulver i portionspåsar man ska blanda med 2dl vatten. :)

Lodis
3/21/12, 8:56 PM
#15

#13 Ska provas. Tack Glad

veran
3/25/12, 5:08 PM
#16

Ingefärste är min absoluta favorit! När jag var barn kunde jag inte vara utan ingefärskarameller när det var "marken". Älskar den starka smaken.

Jag har alltid en skalad bit färsk ingefära i frysen som jag river ner direkt i koppen och häller på vattnet. Ev lite honung, gärna smaksatt. Vad jag förstått så är det nyttigt att äta själva roten också och river man ingefäran får man ju i sig den också.

Maria
3/25/12, 6:25 PM
#17

#16 Nu fattar jag inte riktigt.Obestämd Är det inte enbart roten man använder? Eller kan man använda andra delar av växten också?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

veran
3/25/12, 6:43 PM
#18

Jo det är ju roten man använder. Men jag vill ju ha med allt. En del gör bara som ett avkok på skivade/delade bitar och slänger dessa bitar sen.

Maria
3/25/12, 7:29 PM
#19

#18 Aha, då fattar jagFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gasoline
1/15/14, 10:10 PM
#20

Drack mycket ingefärste förut, men använde mig utav kryddor. Malen ingefära och kanel (kanel tar bort lite av det starka). Jag tyckte att detta var toppengott! Skulle prova detta för några dagar sedan och kryddorna samlade sig som slem, blä! Undra om kryddorna är annorlunda nu än för några år sedan? Jag förstår inte riktigt vad som vart fel. Hur som helst, ska prova att koka av färsk ingefära, det låter som en väldigt bra idé!

Annons:
tlover
1/16/14, 6:07 AM
#21

jag har både testat det som Örtte (bara ingefära), själv tillsatt det med Te och köpt.

Jag brukar dricka det om jag mår illa eller är sjuk och jag tycker det är gtt, godast är den man gör själv med färsk ingefära.

l'm back

Apootie
1/18/14, 4:53 PM
#22

Ingefärste är ett av mina absoluta favoritteer 😃

kena10
1/22/14, 8:46 PM
#23

Riva lite färsk ingefära, honung och en kvist färsk citronmeliss är jättegott!

[luneri]
1/26/14, 12:47 PM
#24

Jag måste bara fråga vad ni tror och vet. Jag hörde nyligen att färsk ingefära är nyttigare än torkad. Stämmer det? Jag har för det mesta torkad ingefära i mat och Te.

tlover
1/27/14, 8:59 AM
#25

#24 jag vet att färsk ingefära innehåller andra ämnen än färska (ett av de starka ämnena i färsk omvandlas till ett annat i torkad).

Det mesta växter förlorar ju c-vitamin och lite annat då man torkar också.

Men vad jag förstår så är båda nyttiga fast på lite olika sätt.

l'm back

Grodan
1/31/14, 2:32 AM
#26

#0 Japp, jag gör avkok på ingefära, kanel, anis mm o dricker som örtte


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gasoline
1/31/14, 5:36 AM
#27

Någon som kan säga på ett ca hur mycket färsk ingefära man ska ha när man kokar?

Annons:
[elmaek]
1/31/14, 1:48 PM
#28

Kan man koka Te på malen ingefära, sån där i en kryddburk? Hur gör man då? :)

Gasoline
1/31/14, 3:06 PM
#29

#28 absolut! Ca 1 tsk till en kopp :-) har man i lite kanel så tar det bort det allra starkaste. Som jag skrev längre upp vart det typ slemmigt sist jag gjorde detta med malen ingefära, men jag har gjort det förr utan att det blivit så. :-)

[elmaek]
1/31/14, 4:17 PM
#30

#29 Är det bara att röra ner ingefäran då i det varma teet helt enkelt, som med oboy? Haha :)

Gasoline
1/31/14, 5:13 PM
#31

#30 ja, värm upp vattnet och häll i ingefäran. När jag drack detta för några år sedan använde jag ekologisk ingefära, när jag provade för någon vecka sedan använde jag santa Marias Malna ingefära, det kanske var därför det var slemmigt? Eller så kanske det berodde på att jag använde en annan kanel?

[elmaek]
1/31/14, 7:08 PM
#32

#31 Hmm, jag har Marias Malna ingefära.. ska testa snart och koka upp lite så kan jag återkomma hur det vart för mig? :)

Gasoline
1/31/14, 7:16 PM
[elmaek]
1/31/14, 8:19 PM
#34

#33 Slemmigt vart det dock men väldigt gott :) Får köpa färsk ingefära! Men detta fungerar som ''nödlösning''

Annons:
tlover
2/2/14, 9:06 AM
#36

det finns ju torkad hel ingefära också (jag har använt det ibland), man bryter bara av en bit och krossar lätt med mortel

l'm back

Upp till toppen
Annons: