Annons:
Etiketttips-råd
Läst 4099 ggr
andreas0
2012-03-26 23:52

Allt jag vet om te

Hej alla.

Jag är lite av en te-nörd, så jag tänkte dela med mig av det jag lärt mig om Te genom åren, hur man ska gå tillväga för att få maximal njutning. Jag kommer främst att fokusera på grönt och Svart te eftersom det är de två varianterna jag föredrar.

Inköp:

Det bästa teet får man om man köper lösvikt i en te-affär. Te i mataffärer är av sämre kvalitet, och för att göra Te i te-påsar används Te av allra sämsta kvalitet för att spara pengar. Te-affären bör ha tillräckligt bra omsättning på sorterna du gillar att det är relativt färskt. Expiditerna ska helst kunna svara på när teet var skördat och vilken region det kommer ifrån. Affären bör också kunna ge en rekommendation, om hur länge man ska tillaga teet och vid vilken Temperatur, fast det är inte alltid man kan lita på sifforrna de ger. De tidigare skördarna på en säsong anses vara av högre kvalitet än de senare skördarna.

Vilken sort man köper är naturligtvis en smaksak, men det är bra att känna till att till Te som är smaksatt generellt sätt är av sämre kvalitet än Te som inte är smaksatt, eftersom den tillsatta smaken döljer nyanserna i teet. Och bland teerna som inte är smaksatta finns det en oerhört stor varation i smak beroende på var teet är odlat, så väljer man bort smaksatt Te så finns det ändå mycket att utforska. Om man tycker om en viss smaksatt sort väldigt mycket kan man alltid testa att göra den själv med icke-smaksatt Te.

Förvaring:

Det allra sämsta man kan göra är att förvara Te i påsen man köper teet i. Te ska förvaras lufttätt och mörkt för bästa Hållbarhet. Förvarar man det rätt så håller det smaken i upp till två år.

Tillagning:

Hur teet smakar är beroende på hur mycket teblad man använder, temperaturen på vattnet, och hur länge tebladen är i kontakt med vattnet.

Om vi börjar med temperaturen. Det är väldigt viktigt att man har rätt Temperatur, speciellt när man gör Grönt te. De flesta som säger att de inte gillar Grönt te har testat Te tillagat vid för hög Temperatur. Har man för hög Temperatur blir teet bli beskt, och har man för låg Temperatur så smakar det inte så mycket. Exakt vilken Temperatur varierar beroende på tesort, men generellt sett kan man säga att Svart te ska tillberedas alldeles under kokpunkten medans Grönt te ska vara mellan 60-80 grader beroende på sort. Ju finare Te desto lägre Temperatur ska det vara. 70-75 grader är lagom att börja testa sig fram för Grönt te. Använd en vattentermometer för att mäta temperaturen på vattnet, det är värt det.

Sedan har vi tillagningstiden. För Svart te är tillagningstiden ca 3-5 minuter beroende på personlig smak. För Grönt te så är det mellan 30 sekunder och 2-3 minuter, beroende på tesort. Ju finare Te desto kortare tid ska det vara. En och en halv minut är ett bra ställe att börja testa när man gör Grönt te. Använder man Tepåse (vilket jag inte rekommenderar) så är tillagningstiden ca 1 minut pga. att bladen är söndersmulade så smaken går ut i vattnet mycket snabbare (speciellt de beska smakämnena).

Till sist har vi mängden Te. Mängden är där man kan kontrollera hur start Te man har. Varierar man temperaturen eller tillagningstiden så riskerar man att få antingen ett beskt eller ett smakfritt Te, men med mängden är det inga sådana problem. Så vill du ha ett starkare Te så kan du öka på mängden, eller minska om du föredrar svagare. Lagom mängd är 1 rågad tesked med blad per kopp (det är därför det heter tesked!). En kopp och en mugg är inte samma sak, en kopp räknas som ungefär 1.5 dl vatten så kolla hur mycket vatten din favoritmugg rymmer och räkna ut hur mycket teblad du ska ha från det.

Använd inte tesilar, tekulor, och liknande där teet. För bästa smak så ska teet ligga fritt i vattnet, så för det behövs en Tekanna. Tebladen ska expandera till en volym som är flera gånger större än vad bladen är torkade, och det finns helt enkelt inte tillräckligt med plats att göra det i en tekula eller liknande. Om du är rädd att få med teblad ner i din mugg så häll upp teet genom en skil när du häller det ur tekannan istället.

När man tillagar Svart te bör tebladen endast användas en gång. För Grönt te kan samma teblad användas upp till 3 gånger, så släng inte bladen om du vill ha mer Te senare samma dag. Vänta dock inte för länge mellan användningarna.

Annons:
veran
2012-03-27 08:45
#1

Hej!

Tack för info. Jag tycker väldigt mycket om Grönt te och har nog slarvat lite med vattentemp. Du besvarade också en undran jag hade men inte hunnit fråga om: hur många gånger man kan använda bladen. Glad

plutopellis
2012-03-27 10:06
#2

Åh det här var spännande läsning! Tack Glad

Luju
2012-03-27 10:16
#3

Andreas, om du vill får du mer än gärna göra det där till en artikel. Tycker det var väldigt bra skrivet!

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Upp till toppen
Annons: