Annons:
Etikettersajtinfoönskemål-synpunkter
Läst 3054 ggr
Luju
4/2/12, 3:36 PM

Hur te påverkat din kropp

Har läst på några olika trådar här på TiF den senaste tiden, om hur tedrickande på något sätt påverkat medlemmarnas kroppar. Jag har som avsikt att den här sajten ska kunna visa båda sidorna av tedrickande, därför tycker jag att det är på plats med en artikel just om detta ämne.

Jag lämnar därför ordet fritt hos er medlemmar att berätta om hur Te har påverkat er kropp och vilka tips ni har till de som råkat ut av samma sak. Det kan vara exempelvis att du har råkat ut för njursten, tarmrelaterat eller något liknande.

Genom att ni skriver era historier i denna tråd går ni med på att jag citerar era historier rakt av, signerar dem med ert Ifokus-alias och lägger in dem i en artikel. Om din historia ska vara anonym skicka din historia i ett personligt meddelande till mig, Luju.

Jag ser de här artikeln som ett stort hjälpmedel
för alla som på något sätt har drabbats av något
på grund av tedrickande.

Tack för din hjälp!
Med varma hälsningar
Värdinnan Julia

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Annons:
ks.gerbil
4/2/12, 3:39 PM
#1

vilken bra ide Glad själv är jag ung och har inte gått genom något sånt allvarilgt så att säga Tungan ute men Te gör mig i alla fall sömnig haha

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Vargöga]
4/2/12, 5:25 PM
#2

När jag dricker Te så svettas jag. Seriös alltså. Skrikandes

ks.gerbil
4/2/12, 6:27 PM
#3

2# det gör jag nästan men jag blir iaf jätte varm :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

plutopellis
4/3/12, 9:52 AM
#4

Svettas plus att man besöker toaletten ett antal gånger Skäms köpte ett julte en gång med bland annat apelsin, gick inte att dricka för just citrusfrukterna påverkade min blåsa något så fruktansvärt! Så även om det var gott fick det räcka med en kopp och aldrig mer för sprang på toa hela tiden! Märkt det även med gröna teer med citrus i så för mig är det svart som gäller… Glad

Symfoni
4/4/12, 12:02 AM
#5

Om jag dricker Grönt te (3-4 koppar) några dagar i rad, så sjunker mitt blodtryck.

Har man lågt blodtryck och gillar Grönt te, bör man vara uppmärksam på om man får känningar. Inte så lustigt om man reser sig och tuppar av.

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

PandanNilsson
4/4/12, 2:46 PM
#6

#5 Kan ligga något i det du säger! Jag brukar dricka citron Te ganska mycket för de är så gott. Har ökat på med Te drickandet med. Men de blir ca 1 kopp om dagen. Och jag brukar få känningar ofta nu förtiden. Jag blir svag i benen och trillar ner på golvet. Men efter två sekunder så går de över och jag mår toppen. Fast känslan personligen tycker jag är skön. Vet inte varför men jag tycker det :P Så jag vill verkligen inte sluta dricka Te! :D

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

Annons:
Symfoni
4/4/12, 2:55 PM
#7

#6 Sluta dricka Te (även grönt) behöver man ju inte, bara vara lite uppmärksam på vad kroppen tål. Jag tycker mycket om mint Te, men får vara sparsam med mängden, eftersom mitt över- och under-tryck ofta ligger ganska nära varandra.

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

PandanNilsson
4/4/12, 2:58 PM
#8

Okej :) Ska tänka på det.

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

Aribigga
4/9/12, 10:02 AM
#9

Jag försöker tänka på att inte dricka Te direkt efter maten eftersom det hämmar järnupptaget och jag har ganska dåliga blodvärden.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Symfoni
4/9/12, 1:22 PM
#10

#9 Det ska jag tänka på. Gäller det alla sorters teer? Dricker visserligen endast vatten till/efter maten, men ibland kan en Tekopp 'slinka ner' kort efter.

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

Chieko
4/10/12, 2:51 PM
#11

#9 det var bra att veta!

TS en artikel på detta ämne tycker jag är jättebra, men kan du inte ta med alla konsekvenser (alltså även som nr #9 säger att det hämmar järnupptaget). Du får visserligen kolla så att det stämmer, men det är så sällan man hör om det negativa med Te att det vore bra med lite fakta!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Aribigga
4/10/12, 4:04 PM
#12

#10 Jag vet inte om det gäller alla sorters Te faktist…Såhär står det på livsmedelsverkets hemsida:

"De kostfaktorer som hämmar järnupptaget mest är polyfenoler (finns i till exempel Te, vissa örttéer, kaffe, vin) och fytinsyra (finns i spannmålskornets skaldelar). Även höga intag av kalcium och kostfibrer kan ha en viss betydelse.

Stimulerande faktorer är vitamin C, kött och fisk.

Individens järnupptag bestäms mer av behovet av järn än av tillgängligheten av järn i blandade, varierade koster. En person med järnbrist tar upp mer järn från maten än en person med fyllda järndepåer. Järntillgängligheten är speciellt viktig under perioder där järndepåerna byggs upp, till exempel hos spädbarn."

lurvponnyn.vimeddjur.se

Symfoni
4/10/12, 4:13 PM
#13

#12 Det verkar som det skulle gälla alla teer, utom vissa örtteer. Men äter man mat som med högt järnvärde, så borde man få i sig tillräckligt med järn, tycker jag.

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

Annons:
Aribigga
4/10/12, 4:22 PM
#14

#13 Javisst, det är ju inte det att det är farligt att dricka Te pga järnet, men är man kvinna så kan man tänka lite extra och inte dricka en massa Te efter broccoliomeletten så man lättare tar upp järnet. Jag brukar tycka att nudlar och Te passar bäst ihop eftersom det inte är något järn i nudlarna som teét kan blokera att ta upp :D

lurvponnyn.vimeddjur.se

Luju
4/10/12, 8:36 PM
#15

Min tanke med den här artikeln är att den ska ta upp konsekvenser man kan få av att dricka Te, därav inte bara svettningar och toabesök (nog för att de självklart är konsekvenser av tedrickande), men även de lite tyngre sakerna så som hämmande av järnupptag och annat.

Därför är det jätte bra det ni skriver! Glad

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Luju
4/11/12, 11:15 PM
#16

puttar upp den här tråd lite då jag tror att det finns fler personliga erfarenheter som folk kan dela med sig av

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Luju
4/29/12, 1:08 PM
#17

Har nu börjat på artikeln. Så är det något du känner att du vill tillägga så är nu tiden att skriva in det här.

Med många tack, värdinnan Julia

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Lena1971
4/29/12, 5:46 PM
#18

Te, eller i alla fall Grönt te, ska vara bra för den som vill gå ner i vikt, och det tycker jag att jag märker av. Dricker jag mycket Te blir det lättare att bli av med extrakilona. Jag dricker nästan bara Grönt te, så jag vet inte hur det är med svart. Glad


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Luju
5/26/12, 9:51 PM
#19

Tyvärr har den här artikeln fått ligga lite på hyllan pga annat.

Men nu är den verkligen på gång (äntligen!)

Om någon vill lägga till något är detta tiden att göra det på, för imorgon kommer denna artikel upp Glad

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Upp till toppen
Annons: