Annons:
Etikettrecensioner-rekommendationer
Läst 3022 ggr
ks.gerbil
2012-05-05 19:54

torkad kokos i te

jag är inte helt galen bara halvt Flört igår kväll va jag på självmords inställning (inte på allvar) som hos mig innebär att varje sak jag gjorde så slog jag mig på något sätt (slog mig i smalbenet på trappan, huvudet i skafferiet och mosade mina fingrar med locket till gerbil-buren). så pappa tyckte jag skulle ta det lite lungt med en kopp Te, jag ville testa något nytt bestämde mig för att prova använda lite kokos i Te Tungan ute här har ni resultatet Skrattande

Första tanken/förhoppningar: jag hoppades på att det skulle smaka lite kokos och skulle lukta riktikgt gott!

Dofterna: torkade kokos luktar väl inte så jätte mycke men det gav en svag kokos doft på teet medans den bryggde.

Tillagning: medans vattnet kokade förberedde jag koppen med lite socker, earl-grey te-påse och lite mer än en tesked torkade kokos. jag hällde i vatten och teet fick brygga i cirka 4 min. med kokoset i. när teet va klar så silade jag det hela i en ny kopp för jag inte skulle behöva äta kokos bitarna.

Smaken: det gav en lätt smak på kokos som gjorde smaken lite rundare och mysig.

Slutresultat: kokoset kanske inte riktigt passar ihop med earl grey men jag tror det skulle bli riktigt gott med någon frukt-te! så det ska jag prova snart!

poängsättning: jag ger detta 3 och ½ av 5 för att det inte rktigt smakade super med earl grey men det skulle nog vara riktigt gott i frukt-te!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
plutopellis
2012-05-05 20:45
#1

Oj! Haha! En sån dag! Spännande att det gav smak till tet! Kanske skulle testa det nån gång i ett löste för då har man ju redan silen redo. Glad

ks.gerbil
2012-05-05 20:45
#2

1# ja det kanske skulle kunna gå att lägga kokoset i silen? tillsammans med teet?

Gerbil-hemsidan hittar du R

plutopellis
2012-05-05 20:47
#3

Precis min tanke, jag har en sån kanna i glas med "inbyggd" sil så tet kan stå och dra och sedan häller man bara upp det i koppen. Kanske skulle testas. Har ett Te som heter frukostte med bland annat äpple i, tror att kokos skulle passa där i. Får nog göra en kopp till om en stund (sitter redan med en just nu Skäms)

ks.gerbil
2012-05-05 20:50
#4

3# ja en sådan jätte smart kanna! det tror jag skulle bli jätte bra! frukt Te som sagt passar nog lite bättre än en sådan vanlig Svart te Glad

Gerbil-hemsidan hittar du R

plutopellis
2012-05-05 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

På bryggning, blandade ett Te som heter frukostte med bland annat äpple i och torkad kokos:

plutopellis
2012-05-05 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Närbild:

Annons:
plutopellis
2012-05-05 21:36
#7

Blev besviken, det luktade verkligen kokos men smaken kom inte riktigt fram. Lät dra i ca 4-5 minuter men hade kanske behövt mer så smaken blev mer framträdande. När man smuttar på tet och sedan sväljer känner man i eftersmaken att det är kokos i men inte under tiden man dricker. Men helt klart värt att testa igen! Hade mellan 1-2 teskedar kokos i, kanske öka och sedan låta dra längre? Spännande och roligt var det att testa något nytt i alla fall!

Symfoni
2012-05-05 22:08
#8

Jag skulle gissa att man får ur mer smak från kokosen, om den får ligga i vattnet medans det kokar upp.

När jag får tag på en kokosnöt, ska jag testa kokoste. Är inte så förtjust i kokosflingorna man köper. Tycker dom är torra och tråkiga, även innan förbrukningsdatumet gått ut.

Tiden har rusat iväg, så jag ska logga ut och fixa lite innan det är sovdags. Ha det bra allesammans Glad

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

ks.gerbil
2012-05-05 23:02
#9

Ja det kanske man kan ha.. (ha kokoset i medans den kokar) men hur funkar det då? Smälter inte kokoset eller nåt? xD 8# gör det! Kanske använda vanlig färsk kokos ger mer smak?

Gerbil-hemsidan hittar du R

Luju
2012-05-05 23:36
#10

Jag torkade eget kokos när jag skulle göra så kokosnöthus till gerbilerna. Jag har provat att blanda torkade apelsinskal med kokos i ett osmaktillsatt Svart te (typ early grey). Smakade dock inte så tropiskt som jag tänkte att det skulle göra. Det smakade mer som jag kan tänka mig att teet smakar som man har kokosolja i.

Ska prova på att göra fler egna teer, men det var lite synd att det inte gav mer smak att ha i apelsin och kokos..

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

ks.gerbil
2012-05-06 13:31
#11

uuuush!!!!!! jag smakade kokoset med söder teet och det smakade skit!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Mezzzanina
2012-05-06 16:46
#12

Här skall testas kokos med roibos ikväll!

ks.gerbil
2012-05-06 16:47
#13

12# gör det!

alla  kom ihåg! testa inte att ha kokos i söder Te från twinings!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Tarotstollan
2012-05-07 05:44
#14

För många år sedan fanns det svart kokos Te i lösvikt att köpa hos en kaffe och Te affär här i stan.

 Det var en kompis som bjöd på det första gången och det var jättegott, så naturligtvis var jag tvungen att köpa det också.

 Nu vet jag inte om det finns kvar, har faktiskt glömt att fråga när jag varit inne och köpt andra teér. Får försöka att komma ihåg att fråga nästa gång, för nu när vi pratar om det så saknar jag det teét

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mezzzanina
2012-05-10 00:24
#15

Testade kokos i ett roibos/vanilj Te.Det var helt ok om man inte hade för mycket sött i det.

Tarotstollan
2012-05-10 18:50
#16

Det bör nog vara ett helt neutralt Te (inget smakförhöjande tillsatt) för att kokosen skall komma till sin rätt. Det teét jag skrev i # 14 var nog helt neutralt i smaken när jag tänker efter. Så i söta eller frukt teér märks smaken kanske inte så mycket, såvida det inte redan är kokos i. Fast det är ju alltid kul att testa något nytt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: