Annons:
Etiketttilltugg-mat-bak
Läst 1653 ggr
Luju
2012-06-14 01:03

Koka ägg i te

Skulle vilja tipsa om en sak som vi testade här om påsk. Vi testade att koka ägg i tevattnet. Smaken blev det ingen skillnad på, men det blev ett väldigt fint mönster på äggskalet.

Jag tänker att man skulle kunna utveckla det där genom att kanske knyta ett snöre i olika former kring äggskalet för att få det mer spännande vid en bjudning. Eller kanske klä in det i tyg (möjligtvis spetstyg som man inte är rädd om) och få spetsmönster på äggskalet.

Jag tänker testa vidare på det här, mest bara för att se vad jag kan få fram Glad

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Annons:
ks.gerbil
2012-06-14 14:07
#1

å det lät ju bra Skrattande den blir sådär lite mörkare va? kul ide det ska jag prova Skrattande

Gerbil-hemsidan hittar du R

tlover
2013-05-20 20:02
#2

Jag har testat att göra "snabb marmorerade teägg" också.

(inom parantes sen är enligt receptet jag har hittat i en tebok)

Riktiga marmorerade teägg kokar man först några ägg (6 st) i ca 6-7 min sen låter man dom svalna och knackar lite lätt på äggen med en sked så att skalet spricker men inte lossnar sen lägger man äggen i vatten igen med ett mörkt Te (tex mörk Oolong eller Svart te, 3 msk) och soja(1 msk). Sen låter man det småputtra i tre kvart/ en timme och låter äggen svalna i vätskan. Sen skalar man.

Jag hade inte nog med tålamod så jag kokade dom bara en stund. dom blev lite marmorerade men jag tror det blir bättre och godare om man gör rätt (teet ger ju smak också)

men när hönsen har slutat ruva kanske jag ska testa igen och göra rätt.

l'm back

Varga
2013-05-24 21:12
#3

Åh vad kul! Haha, lite äckligt ser det ut men det är väl för att man inte är van antar jag… Måste testas!

På tal om att klä in i spets så får ju även spets en vacker beige-aktig tefärg av Te, jag färgar en hel del av mina vita kläder i Te faktiskt. Extra bra till steampunk! ;)

Upp till toppen
Annons: