Annons:
Etikettte-och-hälsa
Läst 1746 ggr
Luju
6/24/12, 11:54 PM

Tedrickande riskerar prostatacancer

Jag läste här om dagen i aftonbladet att män inte ska dricka mer än sju muggar per dag för detta riskerar prostatacancer.
Nedan är citerat från aftonbladet, då jag inte hittade artikeln på nätet.

"Är du en storkonsument av Te? Då kan det vara dags att tänka om. Den som dricker mer än sju koppar om dagen löper nämligen ökad risk att drabbas av prostatacancer, enligt en ny studie från Glasgows universitet.
- Vi vet in om det ör teet i sig som är en riskfaktor, eller om tedrickare generellt är hälsosammare och därmed lever till en ålder där prostatacancer är vanligare, säger Kashif Shafique som ligger bakom studien, till Daily Telegraph.
Teindustrin avfärdar resultatet och hänvisar till en annan forskning, enligt Dagens Nyheter."

Om du är man:
Kommer du att dra ner på din tekonsumtion efter att ha läst denna artikel?

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Annons:
fotoninja
6/25/12, 12:23 AM
#1

ojdå! då lever jag farligt he he.

jag brukar ta 6-7 påsar i ett stort ölglas, och fylla upp med varmvatten, och fyller på med mer kallt vatten när jag druckit ur hälften.

dricker nog 5 såna laddningar med thé om dagen. alltså runt 30 påsar per dag. Skrattande

ks.gerbil
6/25/12, 11:17 AM
#2

hmmm….. hehe… vad är prostata cancer? Skäms

själv valde jag: jag är kvinna för jag är ju det sen dricker jag inte mer än 4 koppar per dag Oskyldig

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Vargöga]
6/25/12, 3:19 PM
#3

Prostatan sitter i pungen.

plutopellis
6/25/12, 3:25 PM
#4

#3 För att vara riktig besserwisser sitter den inte alls i pungen, den sitter ovanför urinblåsan. Men prostatan bildar det sekret som sedan spermien utsöndras i då mannen får utlösning. Bland annat, den tillverkar väl även en del hormon om jag inte är helt ute och seglar…

[Vargöga]
6/25/12, 3:26 PM
#5

Aaah. Jag var inte säker. isste bara att det vär däromkring. Flört

plutopellis
6/25/12, 3:30 PM
#6

Arbetsskada Flört då kliar det i tungan ju! Hehe SkämsOskyldig

Annons:
[Vargöga]
6/25/12, 3:39 PM
#7

Flört

ks.gerbil
6/25/12, 5:54 PM
#8

3-4# jaha :P ok ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
6/25/12, 5:55 PM
#9

men ja då är det ju lite svårt för mig att få det Flört

Gerbil-hemsidan hittar du R

Tarotstollan
6/26/12, 2:24 AM
#10

#1. Ja det var ingen lite konsumtion om dagen! Och jag som tycker att jag dricker mycket Te! Hur länge har du druckit så mycket?

Fast de sa ju inte att männen helt behöver sluta dricka Te, 7 muggar om dagen är ju inte så lite det heller. Gällde det all sorts Te eller bara Svart te?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fotoninja
6/26/12, 2:32 AM
#11

#10. bara i ett år ungefär. tidigare drack jag 3 kannor kaffe per dag. nu klara inte magen av kaffe alls. men thé funkar fint Skrattande

Tarotstollan
6/26/12, 2:50 AM
#12

Ja, jag antar att Te är skonsamare mot magen än vad kaffe är, men även sådan här storkonsumtion kan ju inte vara bra i längden.

 Hur har du det med din sömn? Själv sover jag bra efter ca 7-10 muggar om dagen, ibland kan det bli mer men oftare mindre.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Vargöga]
6/26/12, 7:03 AM
#13

När jag är hemma så dricker jag säkert 7-10 muggar (halvstora) om dagen. Tungan ute

Annons:
tlover
4/1/13, 8:11 PM
#14

hmmm minns mig ha läst att Te skyddade lite mot prostatacancer faktiskt, men var jag läst det minns jag inte (läst böcker, artiklar och forskning om Te i så många år nu att jag inte kan komma ihåg var jag fått allt från)

den enda cancern jag sett som Te skulle öka risken för tidigare var strupcancer (gäller alla heta drycker tex kaffe också men det var bara om man drack för varm dryck)

l'm back

karro1999
4/2/13, 1:36 PM
#15

jag är kvinna så det är svårt för mig att få det

Stiw42
1/31/14, 3:20 PM
#16

Jag har hittat en artikel om ämnet (dock från svenska dagbladet) om någon är intreserad.

NiklasTyreso
10/29/14, 1:44 PM
#17

Följande artikel jämför risken för att fem olika cancerformer bl a prostatacancer:Tea consumption and The risk of five major cancers: a dose–response meta-analysis of prospective studies
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4004325/

Det är en meta-analys som väger samman resultat av många ibland motsägelsefulla studier. Generellt minskar risken en aning att att utveckla cancer när tekonkonsumtionen ökar, men en lite ökning för risk att utveckla bröstcancer fan de.

Jämför man Overall Relative Risk (RR), riskökningen för bröstcancer i Figur 2 med Overall Relative Risk ökning för prostata cancer i Figur 5 ligger riskökningen i båda fall på 1,02 (vilket jag tolkar som två procent höjning av risken). Varför artikelförfattarna bara påtalar den lilla riskökningen för bröstcancer vet jag inte.

Min slutsats: Att öka risken för viss ett par cancersjukdomar med två procent kanske inte är så farlig om man minska risken för tre andra cancersjukdomar med 2-9 procent (se Figur 3, Fig. 4, Figur 6).

NiklasTyreso
10/29/14, 1:51 PM
#18

Följande studie visade att teets epigallocatechine motverkar inflammationen vid prostata-cancer och därför kunde vara bli ett värdefullt komplement i behandlingen av prostatacancer:

J Inflamm Res. 2014 Jun 17;7:89-101. doi: 10.2147/JIR.S61365. eCollection 2014.

Epigallocatechin-3-gallate suppresses proinflammatory cytokines and chemokines induced by Toll-like receptor 9 agonists in prostate cancer cells.
"EGCG may provide protective effects against inflammation in The prostate and benefit prostate cancer treatment. "

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24971028

Upp till toppen
Annons: