Annons:
Etikettte-och-hälsa
Läst 2842 ggr
Lillamor
9/10/12, 11:44 PM

Datum-koll

Jag kom på mej att jag som alltiod kollar bäst före datum på mina matvaror har helt glömt bort att kolla på teerna.

Jag fick lära mej när jag gick ledarutbildningen för Qi Gong att teer håller 1 år sedan mister de sina nyttiga ingredienser men kan smaka gott för det. Vi som gick kursen blev uppmanade att alltid fråga hur det stod till med bäst före datumet när det gällde löste, ju fler som frågar desto bättre Te får vi tror jag.

Hur gör ni, Kollar ni?

Annons:
ks.gerbil
9/11/12, 4:41 PM
#1

finns det bästeföre på teer :O har jag alldrig sett xD

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
9/11/12, 9:21 PM
#2

så svaret är då såklart att jag inte tittar på den ;D men sen har vi alldrig teer mer än 1 månad så ;D

Gerbil-hemsidan hittar du R

Aribigga
9/13/12, 7:06 AM
#3

Säger som #1 :P Blir Te gammalt, ja tydligen eftersom du säger det. Men nä har aldrig kollat bäst före datum. Köper väldigt sällan löste i tebutik heller utan mer i mataffär, där måste det väl säljas innan datumet har gått ut?

lurvponnyn.vimeddjur.se

ks.gerbil
9/13/12, 8:09 AM
#4

Jaha lös-te trodde på Te påsar :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

Lillamor
9/13/12, 7:07 PM
#5

Man får nog se upp med te-påsarna också, det är lätt hänt att någon ask kommer bakom och blir stående bortglömd.

karro1999
9/13/12, 8:14 PM
#6

jag köper på en butik som heter kahl Te och kaffehandel.där står det inga bäst föredatum på dem så svaret är nej.

Annons:
ks.gerbil
9/13/12, 8:39 PM
#7

Vårt liger den karro??

Gerbil-hemsidan hittar du R

Tarotstollan
9/13/12, 9:20 PM
#8

För det mesta kollar jag i affären, men eftersom löstepåsarna ofta tar slut på mellan 1-3 månader brukar det ju inte vara några problem med datumen där.
Däremot när jag köper i te-affärer blir det inte av att jag frågar. Men oftast får man ju lukta på teét innan de öser upp i papperspåsarna och då luktar det ju starkt av aroma från det så det kan nog inte stå så länge i sina behållare. Dessutom är det ju plastpåse runt dem i behållaren också, åtminstonde i den affären jag köper mest ifrån.
Fast nu senast var jag i en affär som inte hade plastpåse runt sitt Te i behållaren!

# 0. Lillamor. Vad är det för nyttiga ingredienser i Svart te?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

karro1999
9/14/12, 12:18 PM
#9

det ligger i stan.kom inte ihåg vilken gata.

Lillamor
9/14/12, 6:03 PM
#10

Har ingen aning vad för nyttigheter det är i Svart te, jag undviker att dricka det eftersom jag fick lära mej att det var nästan lika illa att dricka det som kaffe.

Fick också lära mej att

"Generellt kan man säga att färska späda teblad har ett högre närings- och medicinalvärde än gammla grova teblad och att Grönt te är betydligt bättre än svart.

Ur närings- och friskvårdssynpunkt är det därför bäst att använda högkvalitativt Grönt te och späda färska teblad av en välkänd tesort."

Detta skrev Fan Xiulan som är kinas första kvinliga proffesor, hon har lärt mej bl.a. Medisinsk Qi Gong för seniorer.

Jg kommer nog säkert sitera mer från hennes bok

ks.gerbil
9/14/12, 7:21 PM
#11

8# om du vill veta mer om svårt Te så kanske en artikel skulle sitta bra?

Gerbil-hemsidan hittar du R

redheadgeorgeous
9/16/12, 12:47 PM
#12

Jag kollar aldrig bäst före datum på tea, men däremot luktar jag alltid på löstea innan jag dricker. Tycker jag att det luktar torrt och att det inte luktar av vad det står att det ska vara för ingredienser så dricker jag det inte.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

vinteralvan
9/19/12, 1:46 PM
#13

Tittade på den tepåse-förpackning jag har här på jobbet och på den står det 28/03/2015 Förvånad. Så länge lär det inte dröja innan jag har druckit upp dom Skrattande.

När det gäller mina lösteer hemma så gör jag som #12, jag luktar på dom.

Annons:
Lillamor
9/19/12, 4:59 PM
#14

Jag vet inte hur det är med Te i påse men antar att de har lika lång bäst före som löste och där ska det vara ett år för att inget ska tappas bort så jag misstänker att tepåsarna har man bara för smakens skull och jag har en känsla att det kommer från smulorna efter löste som är mer helt fast det är rätt så smått där också tycker jag.

Upp till toppen
Annons: