Annons:
Etikettövriga-örtteer
Läst 12658 ggr
sussa08
10/11/12, 8:26 AM

Hemmagjort Te?

Hej på er allesammans!

Tänkte kika om det finns några som liksom jag, gör eget Te?

Vad brukar ni använda er av? :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Annons:
Lillamor
10/11/12, 10:13 AM
#1

Jag gör ofta örtteer, torkade tussilagoblad (de stora bladen som kommer när blomman vissnar) blad och bär av vinbär, björkblad, barr av fjolårsskotten av gran.

sussa08
10/11/12, 10:19 AM
#2

Härligt!! :)

Jag brukar testa lite olika varje år, har ju mina standard som är lavendel, vinbär, hallon och maskros.

Men experimenterar mycket!

:)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

ks.gerbil
10/11/12, 1:50 PM
#3

själv gör jag inte men min kompiss mamma gör någon slags bärte som är jätte god!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Tarotstollan
10/11/12, 5:49 PM
#4

Kan ni beskriva lite mer i detalj hur ni går tillväga?
Är helt novis på detta område!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Eija-69
10/11/12, 10:04 PM
#5

Låter kul och göra eget Te.

Lite nyfiken på nässla, blåbär och svartvinbär.

Torkar ni bladen i rumstemp. eller i ugn?

sussa08
10/12/12, 7:24 AM
#6

Jag torkar i ugn, dels för att jag inte kan ha det liggandes framme då mina katter kommer beblanda sig med bladen XD Sen är jag alltid orolig för mögel odl :P

Mitt mål är att testa så mycket som möjligt för att se vad jag klarar av att göra Te av… Viktiga är väl att kontrollera så man inte tar nåt giftigt i guess! :P

Man kan göra på olika sätt!

Jag gör lite olika med olika råvaror.. Till exempel Lavendeln, då tar jag bara blommorna när de nästan självtorkat på busken. Man kan blanda ut med icke smaksatt Te av valfri sort, men jag föredrar att inte blanda ut för det mesta, ska jag göra en present av mitt eget Te så blandar jag ut med vanligt Te, och låter det stå och värkligen dra i sig smaker av det jag skördat XD

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Annons:
Lillamor
10/12/12, 7:49 AM
#7

Jag torkar det mesta i ugnen men jag gör Te på färska blad som blandas med varandra t ex. citronmelis temynta och björkblad man får testa sej fram hur mycket av varje.

Jag bryter ner bladen i kokande vatten sen får det koka upp, dra kastrullen från plattan låt ligga och dra i det varma vattnet ca 10 minuter.

Jag har fått frön från temynta som jag ska plantera i vår på vår inglasade balkong ska bli roligt att få testa den örten. Jag älskar myntor.

tove.mcgrath
10/12/12, 12:23 PM
#8

kan man torka bär och sånt man köper ur frysdisken?? :)

plutopellis
10/13/12, 9:50 PM
#9

När ni torkar i ugn hur många grader och tid? Sköljer ni av bladen innan eller? Hur förvarar ni det sen? Lät ju riktigt roligt att ge bort hemmagjort TeTungan ute

Lillamor
10/15/12, 9:53 AM
#10

Om jag har plockat örterna ute (har inglasad blakong och köksfönster fullt med örter) så sköljer jag av dem, ugnen är ca 50 grader och det tar många timmar.

Jag har ett stort flätad korg/fat som jag brukar torka mina örter på inglasade balkongen, tycker det blir bäst att torka i luften än i ugnen.

Glad

plutopellis
10/15/12, 10:05 AM
#11

Åh så mysigt det låter! Vad odlar du för örter? Hur förvarar du det efter torkning?

ks.gerbil
10/15/12, 10:20 AM
#12

Synd att ingen i min familj har gröna fingrar :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

karro1999
10/15/12, 8:29 PM
#13

gör intedetmen  låter gott

Annons:
sussa08
10/18/12, 4:34 PM
#14

Som #10 sa, 50 grader sen får man hålla lite koll på det. Det tar olika tid att torka så det är svårt att säga!

Går bra att torka frukt och bär också, dessa kan ta ännu längre tid dock :) Sen har det mer med estetik att göra än med själva tesmaken, har jag märkt!

Förvaringen när det är klart är en smaksak… Papppåsar, glasburkar, plåtburkar… Ja det man tycker är fint!

Det är roligt att ge bort hemmagjrt Te i fina glasburkar i alla fall ^^ Så om man gör till exempel ett citruste, torka lågra skivor citrus och lägg överst.. Te med kanel i, lägg i några hela kanelstänger överst, jordgubbste, skiva jordgubbe och torka osv osv :)

blir riktigt tjusigt!! :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

ks.gerbil
10/18/12, 6:38 PM
#15

Nu blev jag sugen att pröva du! :p

Gerbil-hemsidan hittar du R

[JonnaA1]
5/10/13, 4:54 PM
#16

Ja, jag testade senast idag. Min favorit är nog vinbär. :) 

Men du skrev att du brukade göra på maskros? Hur gör du då? Låter spännande.

Upp till toppen
Annons: