Annons:
Etiketttips-råd
Läst 3789 ggr
[luneri]
10/31/12, 10:24 AM

Te som sänker järnvärdet?

Svart te sänker järnvärdet om man dricker för stora mängder av det, men hur ligger det till med de andra tesorterna som grönt och Rött te?

Jag brukar ha för låga järnvärden, och dricker därför inte Svart te för ofta. Men jag hade gärna velat dricka Grönt te istället för bara örtteer.

Annons:
ks.gerbil
10/31/12, 11:40 AM
#1

bra fråga dock har jag ingen aning, har du sökt på google? du kankse hittar något bra information?

Gerbil-hemsidan hittar du R

[luneri]
11/3/12, 3:00 PM
#2

Nej det har jag inte gjort, det ska jag göra, vanligtvis brukar jag söka det mesta på google, men det hade jag inte en tanke på angående järnvärdet.

ks.gerbil
11/3/12, 3:10 PM
#3

gör det se om du hittar något :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

[luneri]
11/3/12, 7:19 PM
#4

Jag upplever dock inte att jag får sämre järnvärde av Grönt te. jag brukar dricka mest Grönt te och Örtte, så jag vet inte om Grönt te har samma inverkan som Svart te.

plutopellis
11/4/12, 2:26 PM
#5

Svart te minskar upptaget av järn i kombination med måltid och ska inte drickas inom den närmsta timmen efter mat men har inte hört att det sänker järnvärdet. Jag dricker mängder varje dag och har över 140 i hb jämt…?

[luneri]
11/4/12, 2:35 PM
#6

Oj, nej då verkar inte det svarta teet påverka dig. Jag har också hört att man inte ska dricka Svart te i samband med måltider.

Mitt blodvärde ligger alltid under 120, jag vet dock för det mesta hur den ligger till när jag har lågt blodtryck eftersom det är då jag brukar bli medveten att kolla upp det. Då brukar det ligga runt 90 och jag mår inte bra av det. Nu var det ett tag sedan det var såpass lågt.

Annons:
plutopellis
11/4/12, 2:38 PM
#7

Oj, det låter jobbigt Rynkar på näsan har de undersökt varför det ligger så lågt? Kan ju bero på flera olika saker ju. Äter du järntabletter regelbundet? Ursäkta, arbetsskada SkämsOskyldig

[luneri]
11/4/12, 2:42 PM
#8

Ja, det är riktigt jobbigt. Jag vet inte varför det är så, men det kommer för det mesta i perioder i samband med mens. Men när jag börjar märka av lågt järnvärde tar jag järntabletter. Nu har jag järntabletter som heter hemoplett och de fungerar bra. Jag har också köpt nässelpulver som det tydligen ska vara rik på järn.

Men nu har jag inte besvärats av det särskilt mycket på flera månader. När det var som värst så tränade jag rätt mycket och kanske är det så att jag förlorade mycket järn pga träning och att jag åt kost med lite järn i. Och så måste jag ju säga att jag dricker mycket Te, men jag har dragit ner på svart-te konsumtionen.

plutopellis
11/4/12, 2:45 PM
#9

Ok, ja jag hade när jag var yngre järntabletter som jag skulle äta vid varje mens det behöver jag inte längre för nu ligger jag nästan för högt naturligt men det skadar ju aldrig som kvinna att ta vid just mens. Och äta lite extra broccoli, spenat och torkade aprikoser Flört

Geru
11/4/12, 7:43 PM
#10

Jag vet ju att Järnvärdet är någonting som kan gå upp och ner på tjejer, men brukar det verkligen röra på sig ens för killar?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[luneri]
11/6/12, 10:02 AM
#11

Just det, jag äter broccoli några ggr i veckan nu också:P Det är gott och nyttigt och järnrikt, så kanske det hjälper till en hel del.

ks.gerbil
11/6/12, 1:59 PM
#12

interessant läsning hahaha ;D

Gerbil-hemsidan hittar du R

tlover
4/9/13, 9:20 PM
#13

Allt Te försvårar upptaget av järn i maten (men det sänker inte järnvärdet som redan finns eller hur man nu ska kalla det.)

Det som räknas som Te är Svart te, Grönt te, Gult te, Oolong, vitt Te och Pu-erh Te. "rött te" är egentligen ett Örtte (rooibus) och har alltså inte den järnhämmande effekten.

Men som sagt så kan man dricka Te mellan måltiderna om man har problem med järnvärdet.

Teet hindrar ju inte järnupptaget helt heller så man kan ju (beroende på hur ens järnvärde är) äta nått c-vitaminrikt till som ökar järnupptaget.

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: