Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 1546 ggr
Mimmi
2012-11-27 11:12

Vilken tesort är din favorit?

Vore intressant att få veta vilka Tesorter ni föredrar!

Svart, grönt, vitt, gult? Oolong, Pu-erh? Rooibos? Varför föredrar du just den tesorten?

Annons:
Mimmi
2012-11-27 11:14
#1

Själv föredrar jag svar Te, dock gärna med några gröna undertoner. Darjeeling är nog min favorit just nu.

Grönt te är jag inte helt såld på, tycker att det brukar bli lite för "vass" och gräsig smak. Men jag har hittat en sort jag gillar, och det är Gunpowder. Den har en lite sötare, men samtidigt lite rökig, smak.

ks.gerbil
2012-11-27 15:12
#2

svart är igentligen det ända jag dricker, har smakat grönt men som mimmi säger så smakar den gräs hahah, Rooibos har jag smakat en gång men kommer inte ihåg smaken haha Tungan ute

Gerbil-hemsidan hittar du R

Tarotstollan
2012-11-28 01:43
#3

Svart te. Jag vill ha med "uppiggning i", det smakar mer tycker jag och dessutom vill jag ha mitt Te starkt! Fast det får inte vara beskt.

Jag har Liptons Gunpowder hemma, tyvärr tycker jag inte att det är gott, för mig är det för beskt och starkt på fel sätt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mimmi
2012-11-28 10:00
#4

#3 Om det är beskt är det mest troligen för att du brygger det på fel sätt. Grönt te ska bryggas i ungefär 75 grader och kortare än de flesta svarta teer. Sedan kan det ju också bero på att det är påste, då det innebär sämre kvalitet. Påste blir oftast starkare och behöver oftast bryggas en väldigt kort stund.

karro1999
2012-11-28 20:04
#5

Svart te tror jag vet nte om jag makat något annat

ks en fråga har du ätit gräs?ObestämdFörvånadTungan ute

Tarotstollan
2012-11-28 21:02
#6

#4. Jag bryggar 95% av mitt Te i kaffebryggare. Tycker det blir perfekt då, under förutsättning att doseringen är riktigt gjord både med vatten och temängden.
Det är med tepåsar det kan bli för beskt för att då har jag inte lika mycket koll som med bryggaren.
Såg nu att mitt Gunpowder är Grönt te, trodde att det var svart! Inte konstigt att jag inte gillar det då Flört!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Afturelding
2012-11-28 21:23
#7

Rooibos! Åh, Rött te är så gott. Jag har två sorters söderte här hemma, den ena är svart och den andra röd, och den röda tar slut ungefär dubbelt så fort…

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

ks.gerbil
2012-11-29 15:56
#8

5# ja :P det är väldigt gott med vinäger olja och salt Flört

6# oj gör du som om det vore kaffe då? att du lägger teet i sån pappers grej och så får du teet?

Gerbil-hemsidan hittar du R

Tarotstollan
2012-11-29 20:16
#9

# 8. Just precis!
Ett "kaffemått" med löste till full kanna med vatten,  jag brukar låta det rinna ned ca 4 koppar vatten innan jag lägger i teét i filtret. Då blir det perfekt tycker jag.
För det mesta använder jag evighetsfilter, men det går lika bra med papppersfilter.
Min kaffebryggare används bara till att brygga Te i.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

ks.gerbil
2012-11-30 16:00
#10

väldigt smart faktiskt :D

Gerbil-hemsidan hittar du R

Denna kommentar har tagits bort.
Mantissa
2013-03-03 21:51
#12

Löv serien är super - världens bästa ekologiska The helt klart. Älskar deras roibosblandning "zen" med citrusaktig smak och deras grönt-vit-roiboos blandning, "beutiful" båda som kvälsteer efterom de inte inehåller Koffein. Det finn även en hel radda svarta teer i märket. Jag föredrar någon av citrussorterna eller earl grey.

LinaLj
2013-03-04 00:11
#13

Jag är väldigt svag för just Rooibos teer, speciellt med lite kryddig smak.

Annons:
Geru
2013-03-05 00:40
#14

Jag dricker mest Svart te med mjölk och honung^^ Lapsang är lite av en favorit.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Pelle Långlös
2013-03-16 10:21
#15

Förr var det Svart te som gällde för mig men nu föredrar jag hellre Grönt te.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

tlover
2013-03-31 09:21
#16

Grönt helt klart (kanske märkts på forumet) japanska främst, sen koreanska (köper inte det för det är dyrt men jag har testat och det är godare än kinesiskt enligt mig) sen kinesiska

nummer två är nog Pu-erh det kan jag inte vara utan på morgonen. nummer tre är Gult te men det är dyrt så det blir inte så ofta

nummer fyra är ljust oolong

nummer fem mörk oolong

nummer sex vitt te

och sist Svart te (dricker sällan svart)

l'm back

[typellisch]
2013-03-31 13:17
#17

Grönt och svart :).

Upp till toppen
Annons: