Annons:
Etikettte-och-hälsa
Läst 8127 ggr
[luneri]
2013-03-01 14:00

Te med smak av grädde i ingredienslistan

Vissa Tesorter har ju grädde som en av smakerna i teet. Min fråga är då om det är riktigt gräddpulver eller liknande i? Kan man dricka Te med smak av grädde om man inte tål mjölk?

Annons:
Mimmi
2013-03-01 14:23
#1

Intressant fråga! Tror det varierar lite var gräddsmaken kommer från. Jag vet att lite dyrare lösteer som ska ha lite gräddigare/mjölkigare smak oftast ångas över mjölk. Teer som du köper i din vanliga matvarubutik och smaksatta teblandningar använder mest troligen inte den här metoden, utan de smaksätter med en sorts gräddarom. 

Nu vet jag inte om du menar allergi mot mjölkprotein eller laktosintolerans, men jag gissar på laktos. Det är lite oklart huruvida det är laktos i gräddarom eller inte, de olika teproducenterna säger lite olika. Det finns förmodligen olika sorter som består av lite olika saker, därav de varierande svaren. Det bästa är nog att kontakta de som gjort just det Te man tänkt dricka. 

Har man en laktosintolerans som inte är så allvarlig skulle jag nog säga att man kan prova en liten kopp och se hur man mår. Är det laktos i är det förmodligen inte mycket.

Tarotstollan
2013-03-01 22:17
#2

Bra fråga och bra svar av Mimmi, själv har jag ingen aning. Jag köper ju sådana svarta teer ibland och det syns ju inget i blandningen, att det skall vara någon grädde tillsatt!
Fast något är det ju definitivt tillsatt i eftersom det är en mjukare smak än det vanliga teet jag köper.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

veggie4every1
2013-03-01 23:05
#3

Jag är vegan och vill inte ha grädde i mitt Te. Jag har frågat inne på tebutiken och de svarade mig att teerna är gjorda så att alla ska kunna dricka dom. Jag formodar att man får lita på det och står det gräddarom är det nog ingen fara.

Jag tycker att om det vore äkta grädde att teets Hållbarhet skulle sjunka. Det surnar väl efter ett tag, eller vad tror ni?

Detsamma med yoghurtarom exempelvis. Gräddkolabitar får man nog se upp med dock och även en del sorter med vit eller ljus choklad.

Jag tror man ska hålla sig till aromer för att vara någorlunda säker.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[luneri]
2013-03-03 13:25
#4

Tack för alla svar! Det kan mycket väl vara gräddarom och armoer används till mycket som smaksättning annars. 

Jag tänkte köpe ett Grönt te med bla smak av grädde som de säljer på ice i hg-pris. Men jag tror jag ska avvakta innan jag köper det ändå. 

Jag äter helt mhölkfritt nu i några veckor för att se om jag är allergisk mot mjölkprotein. Jag har besvär av nässelutslag. så då är jag ganska strikt med just mjölk dessa veckor. Vet inte om det räcker att vara mjölkfri dessa veckor, men det återsår att se.

Pelle Långlös
2013-03-16 15:14
#5

Jag skulle också gissa på att det är aromer i dessa teer eller som Mimmi skriver att i de finare sorterna så kan det vara extrakt av grädde.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

veggie4every1
2013-03-18 22:09
#6

Ett grönt löste i påse från temarknaden som jag köper på ICA, smak rabarber och grädde, är i alla fall laktosfritt. Jag har mejlat och fått svar nu.

Bra, för det är jättegott Te till billigt hg-pris 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[luneri]
2013-03-19 13:22
#7

roligt att du tog initiativet att maila! :)

Tedoft
2013-05-20 12:07
#8

Jag frågade en av mina leverantörer en gång, varifrån gräddsmaken kommer, eftersom jag var lite konfunderad över just hållbarhetsaspekten.
Inte katten häller man väl grädde bland tebladen?

Hon svarade att det, i deras fall, handlade om att man tillsatte en sorts torrmjölkspulver, typ.

Pelle Långlös
2013-06-06 15:31
#9

Torrmjölk är från vanlig mjölk så den innehåller mjölkprotein.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

tlover
2013-06-20 20:38
#10

kom ihåg att det fanns en tråd i ämnet så jag kunde kolla upp det. fick en provsmakspåse med "Rooibus rabarber grädd" då jag fick hem teet jag beställde förra veckan. synd att det är torrmjölk, jag tål ju inte mjölk men min man tål mjölk i alla fall så det behöver inte förstöras.

Inte det smartaste däremot att skicka hem det som prov till folk hur som haver.

l'm back

Zureel
2013-06-20 20:45
#11

Jag har inget Te med gräddsmak hemma för tillfället men jag har ett med yoghurt och det innehåller skummjölkspulver jag skulle inte chansa på ett Te med smak av diverse mejeriprodukter om jag inte tålde dem utan möjlighet att se innehållsförteckning så man vet var smaken kommer ifrån.


Teabet
2013-08-29 15:44
#12

Jag har jobbat som teförsäljare och alla våra smaksatta teer hade bara äkta smaksättningsämnen, så inga artificiella ämnen. Vår grädde, yoghurt och champagne var tagen från äkta grädde, yoghurt och champagne i ett laboratorium på en molekylnivå, var man klonar ämnets atom, som orsakar själva smaken. Alltså till exempel vatten som är kemiskt H2O har 2 stycken väteatomer och en syreatom. Så om vi vi ha bara smaken av grädde, inte textur eller till exempel laktos, skulle vi klona bara den atom som orsakar smaken.

Naturligtvis det finns olika sätt att få till exempel gräddsmak till Te men det är ett sätt som jag vet att vissa företag använder.

Väldigt svårt att förklara utan bilder men hoppas ni förstår! :)

Upp till toppen
Annons: